Polak dobrze wykształcony, przed 30. rokiem życia, mieszkaniec dużego miasta, pracujący i pozostający w związku – to profil przeciętnego konsumenta internetowego.
Wirtualne półki w większości przeglądają osoby, które nie mogą obyć się bez codziennej dawki internetu, po równo kobiety, jak i mężczyźni.
W sieci kupuje już 13,5 mln Polaków w wieku 15 i więcej lat, czyli ponad 40 proc. społeczeństwa we wskazanym przedziale wiekowym. Najwięcej osób, które decydują się na zakupy przez internet, to stali użytkownicy sieci, będący online codziennie lub prawie codziennie. Z minimalnie mniejszą częstotliwością, bo kilka razy w tygodniu, w sieci surfuje co ósmy e-konsument. Tylko 6 proc. deklaruje, że korzysta z internetu rzadziej.
– Klienci sklepów internetowych to w większości osoby, które korzystają z internetu na co dzień, a nie od przypadku. Warto zauważyć, że wśród e-konsumentów dominują osoby
w wieku do 29 lat – stanowią one aż 45 proc. tej grupy – analizuje Wojciech Czajkowski, dyrektor zarządzający PayU SA.
Co trzeci klient internetowy pochodzi z południowych regionów Polski, a niemal co czwarty zamieszkuje w centrum kraju. Najmniejsza liczba e-konsumentów jako miejsce zamieszkania wskazuje północ Polski (11 proc.).
Ponadto, wg badań przeprowadzonych dla PayU, fani zakupów w sieci to przede wszystkim mieszkańcy miast. Więcej niż co trzeci (36 proc.) pochodzi z metropolii liczących więcej niż 100 tys. osób, a ponad połowa (56 proc.) z ośrodków posiadających więcej niż 20 tys. mieszkańców.
Wirtualne półki przeszukują w równej mierze obie płcie – na zakupy internetowe wybiera się 50 proc. mężczyzn i tyle samo kobiet. Większość e-konsumentów to osoby żyjące w związku małżeńskim lub partnerskim, co deklaruje aż 55 proc. badanych.
Status singla posiada czterech na dziesięciu kupujących w sieci, podczas gdy na tle ogółu społeczeństwa osoby wolne stanowią tylko 27 proc. Pozostali kupujący to rozwodnicy lub żyjący
w separacji.
Klienci sklepów internetowych w Polsce w przeważającej części deklarują się jako osoby posiadające wykształcenie co najmniej średnie lub policealne (72 proc.). Co trzeci fan zakupów w sieci posiada dyplom ukończenia studiów wyższych.
Konsumenci internetowi to w większości osoby pracujące, oceniające swoją sytuację materialną jako średnią. Wśród fanów e-zakupów dość silną reprezentację stanowią jednak osoby, które są zadowolone ze stanu swojego konta w banku – tak uważa aż co trzeci konsument. W złej kondycji finansowej znajduje się zaledwie 9 proc. kupujących w sieci, przy czym udział takich osób wśród ogółu badanych wynosi 20 proc.
Najsilniejsza grupa osób, które kupują przez internet, to tak, jak wśród ogółu osób w wieku 15 i więcej lat, pracownicy fizyczni oraz reprezentanci branży administracji i usług. Obie grupy stanowią łącznie nieco ponad 40 proc. klientów internetowych. Trzecią największą grupą społeczną są studenci oraz uczniowie.
Co ósmy klient internetowy to przedstawiciel szczebla kierowniczego lub specjalista,
a niemal co dziesiąty jest prywatnym przedsiębiorcą.
Badanie dla PayU przeprowadziła agencja TNS Polska.