Bądź umiarkowany w swych reakcjach, skupiony na rozmówcy, życzliwy. Pokaż, że jesteś po stronie dziennikarza i chcesz mu pomóc w uzyskiwaniu informacji, które uznał za ważne. Unikaj złośliwości pod czyimkolwiek adresem.
Bądź konkretny
W krótkich zdaniach staraj się wyrazić jak najwięcej treści. Jeśli tylko możesz, unikaj ogólników.
Gdy dysponujesz twardymi danymi, statystykami, korzystaj z nich, choć z umiarem. Przytaczając fakty, a szczególnie dane liczbowe, podawaj źródła.
Mów prawdę, nie kręć. Jeśli nie możesz odpowiedzieć na zadane pytanie, powiedz to wprost i trzymaj się tej decyzji, choćby prowadzący rozmowę bardzo na Ciebie naciskał.
Mów zrozumiale
Nie używaj branżowego „slangu” ani fachowej terminologii. Postaraj się, by Twój przekaz mógł być zrozumiany przez jak najszerszą grupę odbiorców.
Co prawda innego języka wymaga wywiad do programu branżowego, innego zaś występ w telewizji śniadaniowej, w żadnym jednak wypadku nie stracisz, jeśli będziesz mówił w łatwy do zrozumienia sposób.
I jeszcze…
Podczas rozmowy patrz na dziennikarza, nie w kamerę. Nie wsłuchuj się zbyt mocno w swój głos (przygotować się do tego, by mówić wyraźnie i w odpowiednim tempie powinieneś przed nagraniem, a nie w trakcie).
Twój stres będzie mniejszy i wypadniesz lepiej, jeśli podczas rozmowy skupisz się na rozmówcy i na tym co masz do powiedzenia, a nie na sobie i wrażeniu, jakie wywołujesz.
MP
Fot. Getty Images