Konsumenci zalewani są reklamami, przez które coraz trudniej jest się przedrzeć z nową informacją. Zwykły przekaz, choć niewątpliwie przyciąga pewien odsetek klientów, przestaje już wystarczać.
Marki, chcąc stawić czoła konkurencyjnej walce o nabywców, postanowiły wyjść ze świata mediów i spotkać się ze swoją grupą docelową dosłownie twarzą w twarz. Miejscem owej konfrontacji stały się sklepy.
O tym, że większość decyzji zakupowych podejmowana jest na sali sprzedaży, świadczy wiele badań, dlatego nieco tajemniczo brzmiący termin „merchandising” z dnia na dzień zyskuje coraz większą rzeszę zwolenników i staje się nieodłącznym elementem architektonicznym sklepowych przestrzeni.
Ex definitione…
Pojecie merchandising ma kilka znaczeń. Najogólniejsze z nich porównuje merchandising do prostego mechanizmu marketingowego, który stosując znaki towarowe, wizerunki czy postaci, kojarzy je z danym produktem w celu poprawy efektów jego sprzedaży. Według innego przekonania, jest to sposób prezentacji towarów w punktach sprzedaży.
W rzeczywistości jednak, merchandising jest sztuką polegającą na podnoszeniu efektywności sprzedaży. Bazuje ona na wykorzystywaniu topografii sklepu, uwzględnia elementarne zasady psychologii społecznej, a także nawiązuje do umiejętności odpowiedniej prezentacji produktów. Skupia się na wywołaniu pożądanych skojarzeń u klientów, a w konsekwencji wpływa na sprzedaż.
Merchandisingomechanizm
To w sklepach rozgrywa się prawdziwa batalia o klienta. Odpowiednie oświetlenie uwypuklające kolorystykę opakowań, regały, na których piętrzą się produkty, miłe dla ucha muzyczne brzmienia, uprzejmy personel… to wszystko ma wywierać na konsumentach pozytywne wrażenie i przywodzić oczekiwane reakcje, oczywiście zakupowe. Odpowiednie usytuowanie produktów w przestrzeni sklepowej a także na półkach, stanowi klucz do sukcesu.
Mówiąc wprost – merchandising to ogromny mechanizm, który nie jest już zarezerwowany wyłącznie dla dużych sieci sklepowych. Coraz częściej sięgają po niego mniejsi, choć niezwykle świadomi jego walorów dostawcy.
Visual merchandising
Przykuwająca wzrok prezentacja, która na długo zapada klientowi w pamięć oraz określone ulokowanie towarów na półce, potrafią zwiększyć obroty nawet o 30%. Sama ekspozycja towaru nie wystarczy jednak, aby odnieść sukces. Bardzo ważna jest także strona wizualna sklepu – visual merchandising.
Przyjazna atmosfera, w połączeniu z nienagannie ustawionymi produktami, dostępnymi na wyciągnięcie ręki, niejednokrotnie przesądza o tym, jak długo klient pozostanie w sklepie. Im więcej czasu konsument poświęci na zakupy, tym więcej kupi.
Merchandising dobry na wszystko
Wachlarz możliwości merchandisingowych jest ogromny, wręcz nieograniczony. Jego kompleksowe i umiejętne zastosowanie może znacząco wpłynąć na wielkość sprzedaży, jak również na rozwój przedsiębiorstwa i jego zyski.
Coraz mniej konsumentów zwraca uwagę na otaczającą nas reklamę i krzyczące przekazy marketingowe. Przedsiębiorcy rezygnują z drogich kampanii telewizyjnych na rzecz prostych, tanich i uwaga – ekologicznych (coraz więcej ekspozytorów wspomagających sprzedaż tzw. POS wykonanych jest z biodegradowalnej tektury) rozwiązań, które można wdrożyć od ręki.
Fot. Getty Images