W zeszłym miesiącu Forbes opublikował swój coroczny, prestiżowy ranking najsilniejszych marek świata. Znalazło się w nim 100 brandów, najlepszych zarówno pod względem wyceny finansowej, jak i ocen konsumentów.
Codziennie setki prezesów, marketingowców, agencji reklamowych, konsultantów, naukowców i reprezentantów wielu innych profesji głowi się nad tym, jak sprawić, żeby marka, dla której pracują lub którą tworzą, w niedługim czasie dołączyła do grona tych najlepszych. Gdzie tkwi sekret sukcesu?
Odpowiedź na to pytanie nie jest z pewnością ani prosta ani jednoznaczna. Postanowiłem jednak pobawić się trochę statystyką i informacjami przedstawionymi w rankingu.

Wybrałem 5 czynników, które charakteryzują tożsamość najsilniejszych marek i postarałem się znaleźć w nich jakąś regułę lub dominantę. Oczywiście uzyskane w ten sposób odpowiedzi nie są nawet w przybliżeniu przepisem na „markę doskonałą”, ale stanowią na pewno ciekawostkę i prezentują pewne trendy. To 5 małych pierwiastków z tysięcy innych budujących sukces.
Kolor
Co trzecia marka posługuje się kolorem niebieskim. Popularne są także czerwony (25 proc.) i czarny(23 proc.). Zaskakująco dobrze radzi sobie żółty (13 proc.). Tylko cztery marki wykorzystują więcej niż dwa kolory podstawowe.
Logo
Większość marek (57 proc.) posługuje się dodatkowym symbolem, który towarzyszy logo. Pozostałe wykorzystują jedynie stylizację literową (logotyp).
Liczba członów w nazwie
Zdecydowana większość nazw marek (86 proc.) składa się z jednego członu, a 11 z nich to akronim.
Liczba znaków w nazwie
Najpopularniejsza liczba znaków w nazwie to 5. Średnia dla wszystkich marek, to 6,7 znaku.
Pierwsza litera
Najwięcej nazw zaczyna się na literę H (11). W dalszej kolejności znalazły się A (9) i C (8).
Można więc (nieco z przymrużeniem oka) stwierdzić, że wg tych kryteriów, statystycznie największe szanse na sukces ma marka wykorzystująca kolor niebieski, posiadająca w logo oprócz stylizacji literowej także własny symbol. Jej nazwa powinna składać się z jednego członu, zaczynać się na literę H i posiadać ok. 6–7 znaków.
Czy jakaś marka z rankingu spełnia te kryteria? W zestawieniu Forbes taki brand jest tylko jeden.
Jacek Kłosiński
(Klosinski.net; www.facebook.com/klosinskinet)
Fot. Getty Images