Internetowy gigant społecznościowy powraca w obszar social gifting. Po usłudze umożliwiającej wręczanie wirtualnych prezentów w postaci ikon, przyszedł czas na usługę Gifts.
Tym razem użytkownicy Facebooka będą mieli możliwość zakupienia prezentu wybranej osobie w postaci realnego produktu. Twórcy projektu deklarują, że ich celem jest stworzenie najlepszego sposobu na przesłanie prezentu.
Starbucks, Uber cabs, Warby Parker to tylko niektórzy z ponad 100 partnerów, którzy nawiązali współpracę z Facebookiem, który zarabia określoną kwotę od każdego sprzedanego prezentu. Procesu zakupu giftu można dokonać także za pośrednictwem smartfonów.
Informację o podarunku w postaci graficznej można zamieścić również na osi czasu wybranej osoby lub w postaci prywatnej wiadomości. Użytkownik portalu ma także możliwość nabycia produktu dla siebie.
– Poprzez Facebooka nie tylko wysyłamy wiadomości, ale również uczestniczymy we wspólnych dyskusjach, wymieniamy się plikami, ciekawymi linkami, zdjęciami, informacjami o wydarzeniach czy organizujemy happeningi. Samo zjawisko social gifting, które wykorzystuje siłę mediów społecznościowych w przypadku wręczania prezentów, od kilku miesięcy intensywnie rozwija się w Szwecji, Wielkiej Brytanii i Norwegii. Przykładowo w Szwecji przez 4 miesiące wręczono ponad 2,4 mln kuponów prezentowych – mówi Tomasz Borowy, menedżer polskiego projektu Bonbonier.
Możliwość dawania prezentów Facebook pozostawił również zewnętrznym aplikacjom działającym na jego platformie. Podczas gdy w Stanach Zjednoczonych portal uruchamia własną usługę Gifts, na lokalnym rynku funkcjonują już projekty takie jak Bonbonier.
To nie pierwsze podejście Facebooka do social giftingu. W maju tego roku serwis zakupił aplikację o nazwie Karma, która pełni ważną rolę w procesie budowania pozycji serwisu w obszarze social commerce.
W 2011 roku portal otrzymał również patent o numerze 7,970.657, opisujący system oraz metodę służącą dawaniu prezentów przez sieć społecznościową. Określał on nie tylko sposób wyświetlania ikon reprezentujących otrzymane dobra, ale także to, co można nazwać prezentem, a co nie.
Według patentu mogą to być zarówno dobra realne jak i cyfrowe bądź wirtualne. Korzystający z serwisu może otrzymać je od innego użytkownika lub zakupić od swojego znajomego korzystającego z platformy społecznościowej.
Wniosek patentowy został złożony w kwietniu 2007 roku, niedługo po uruchomieniu przez serwis usługi Gift Shop, pozwalającej na wirtualne kupowanie podarunków w cenie dolara. Została ona jednak zamknięta w sierpniu 2010 roku, zanim patent został przyznany.
Teraz jednak Facebook znów powraca do gry. Uruchomiona w Stanach Zjednoczonych usługa Gifts ma być docelowo dostępna dla wszystkich użytkowników portalu. To ważna informacja nie tylko dla graczy social gifting, ale również dla całego rynku e-commerce, który szuka sposobu na wykorzystanie potencjału mediów społecznościowych w swoich strategiach sprzedażowych.
Fot. Getty Images