Prowadząc działania promocyjne on-line, firmy często tak bardzo koncentrują się na aspektach prawnych, skupiają na oryginalności pomysłu czy wykorzystaniu najnowszych technologii, że zapominają o podstawowych zasadach marketingu. W efekcie takiego działania rusza niebanalny, ultranowoczesny konkurs, który jednak nie przynosi żadnych marketingowych czy PR-owych korzyści. Jednym słowem: cel promocyjny nie zostaje osiągnięty.
Upewnij się zatem, że droga przystąpienia do Twojego konkursu jest łatwa oraz jasno i precyzyjnie wytłumaczona, a zasady jego przebiegu i wyłonienia zwycięzców są nieskomplikowane i zrozumiałe. Konkurs, który wymaga znacznego nakładu wysiłku i energii od potencjalnych użytkowników i/lub udziału osób trzecich (np. głosowanie na zdjęcie znajomego), z dużym prawdopodobieństwem będzie źródłem frustracji oraz wywoła wiele nieporozumień.
Za przykład może służyć trwająca 4 tygodnie akcja promocyjna kremów i plastrów do depilacji Veet. Na stronie internetowej firmy należało wgrać zdjęcie, na które głosowali pozostali internauci; wygrała osoba, która zebrała najwięcej głosów. Konkurs wymagał dużego nakładu czasu oraz trudu, nie tylko od uczestnika, ale także od jego znajomych. Oczywiście takie angażowanie klientów potrafi również przynieść firmie wiele korzyści, pamiętaj tylko, aby dobierać odpowiednie narzędzia do celu, który chcesz osiągnąć.
O czym jeszcze warto pamiętać, aby osiągnąć promocyjny sukces? Mierz siły na zamiary: wygospodaruj odpowiednią ilość czasu potrzebną do zorganizowania całego przedsięwzięcia.
Przygotuj wcześniej materiały, których będziesz używał do przeprowadzenia konkursu na wszystkich jego etapach, takie jak np. banner reklamujący konkurs. Miej na uwadze, że humor i dowcip przyciągają. Aby zminimalizować ryzyko braku zainteresowania, dobrze jest jakiś rozpocząć promowanie akcji z wyprzedzeniem. Ustal kto i w jaki sposób będzie informował o konkursie i jego wynikach, a także kto będzie nadzorował jego przebieg. Wywiązuj się z obietnic, a przede wszystkim – wyślij nagrody!
3) Nakieruj swoje działania na efekty
Przeprowadzenie skutecznego i efektywnego konkursu on-line wymaga przygotowania dobrze przemyślanego planu marketingowego. Ważne jest, abyś stale komunikował się z odbiorcami za pośrednictwem różnych kanałów, do których masz dostęp. Twoje komunikaty powinny być skierowane zarówno do potencjalnych, jak i aktywnych uczestników konkursu.
Tak, jak wszystkie inne działania marketingowe, prowadzony przy użyciu mediów społecznościowych konkurs jest także okazją do zaangażowania się w aktywny dialog z fanami i osobami obserwującymi Twój fanpage. Udostępnianie aktualizacji konkursu, odpowiadanie na pytania użytkowników, dostarczanie im zachęt do dzielenia się swoimi uwagami czy komentarzami oraz mobilizowanie i motywowanie ich do głosowania to ogólnie znane, lecz niestety często słabo wykorzystywane zabiegi marketingowe. Pamiętaj o nich i nie pomijaj, a z pewnością przyczynią się do zwiększenia skuteczności Twojego konkursu.
Bądź też przygotowany na sprzężenie zwrotne z odbiorcami, pamiętaj że najważniejszą kwestią jest odpowiadanie na ich komentarze – zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Pozostawienie krytyki Twoich działań bez odpowiedzi, to chowanie głowy w piasek, które będzie negatywnie odbierane przez audytorium.
4) Podsumuj efekty swoich działań i wyciągnij z nich wnioski
Kiedy Twój konkurs zostanie rozstrzygnięty, dobrze jest podsumować efekty działań, a także wyciągnąć z nich konstruktywne wnioski i zastanowić się, co należałoby poprawić przy realizacji następnej kampanii. Firmy, które odnoszą największe sukcesy to te, które nie zrażają się porażkami, ale potrafią je wykorzystać w swoich dalszych działaniach.
Źródło: NewWeb PR
Fot. Getty Images