Konkurs on-line może być wspaniałym sposobem na zbudowanie bazy fanów, zgromadzenie informacji oraz zaangażowanie uczestników w prowadzoną przez Ciebie akcję społecznościową, a co za tym idzie – źródłem zainteresowania marką.
Bez względu na to czy posiadasz doświadczenie w zakresie prowadzenia tego typu promocji, czy nie, przed przystąpieniem do planowania działań przeczytaj poniższe wskazówki. Dobrze też do nich wracać w trakcie trwania konkursu i po jego zakończeniu, aby monitorować podjęte czynności oraz optymalizować efekty.
1) O co Ci właściwie chodzi?
Podstawą dobrze zorganizowanego konkursu jest zrozumienie marketingowych celów Twojego działania oraz precyzyjne wyznaczenie grupy docelowej, do której zamierzasz dotrzeć.
Bardzo często widzimy pomysłowe czy zorganizowane z rozmachem akcje promocyjne, które tak naprawdę niczemu nie służą, ponieważ nie spełniają oczekiwań klienta, bądź nie przynoszą oczekiwanych przez niego rezultatów.
Za przykład może służyć jedna z pierwszych większych akcji rozdawniczych na portalu Facebook, a więc akcja Maxwell House. Aby otrzymać firmowy termokubek, wystarczyło zapisać się do grupy. Jak można się domyślać, chętnych nie brakowało, jednak na nagrodę było trzeba dość długo czekać, co wywołało falę niezadowolenia. W efekcie na wallu firmy pojawiło się wiele negatywnych wpisów, pozostałe natomiast dotyczyły kubków, nie zaś kawy. Maxwell zdobył 64 tys. fanów, jednak profil niemal zamarł.
Na pierwszym i zarazem najważniejszym etapie, musisz być pewny, jakie środki masz do dyspozycji i w ramach jakich ograniczeń będziesz musiał pracować. Wyznaczając swoją grupę docelową zacznij od zadania sobie pytania: czego od niej oczekujesz? Kolejnym krokiem powinien być wybór odpowiedniego kanału marketingowego – zadecyduj, czy do swojej akcji promocyjnej będziesz wykorzystywał stronę internetową klienta, blog, fanpage czy inne narzędzia komunikacji.
Nie zapominaj o tym, jak ważną rolę odgrywają właściwie opracowane zasady i regulamin Twojego konkursu. Pamiętaj też o przestrzeganiu prawa regulującego konkursy (prawo w danym kraju) oraz regulaminu kanału, z którego korzystasz. Jeśli nie posiadasz etatowego prawnika, możesz skorzystać z wyspecjalizowanej kancelarii prawnej.
Jeden z najpopularniejszych portali w Polsce, Facebook, ma dość rygorystyczne zasady dotyczące organizowania konkursów. Warto je znać, aby nie zostać obciążonym karą za ich łamanie.
Dokładny i pełen spis zasad znajdziesz w zakładce Promotion Guidelines, a do najważniejszych zaliczyć można zakaz używania nazwy „Facebook” czy to w materiałach promocyjnych, czy w regulaminie Twojego konkursu, konieczność prowadzenia promocji za pomocą aplikacji oraz konieczność uzyskania od portalu pisemnej akceptacji na jej przeprowadzenie.
Dużo łatwiejsze zasady obowiązują na rzadziej odwiedzanym przez nas Twitterze: wystarczy, aby firmowy regulamin konkursu zawierał zapis o dyskwalifikacji uczestników konkursu tworzących więcej niż jedno konto, zakazie wysyłania automatycznych tweetów lub odpowiedzi oraz o konieczności przestrzegania regulaminu Twittera. Nie wolno natomiast zachęcać uczestników do duplikowania postów, stanowi to bowiem naruszenie regulaminu Twittera i zagraża jakości wyszukiwania. Wiecej szczegółów dotyczących organizacji konkursów na Twitterze znajdziesz w zakładce Guidelines for Contests on Twitter.
2) Zbierz środki i przygotuj się do działania
Możesz mieć zespół składający się ze wspaniałych, kreatywnych i chętnych do pracy osób, niesamowitą wiedzę i doświadczenie, jednak jeśli nie przygotujesz się do każdego konkursu we właściwy dla niego sposób, Twoje działania nie przyniosą zamierzonych efektów.