Często dopiero podczas kontaktu ze sprzedawcą klient dowiaduje się czy poszukiwany towar jest w sklepie. Gdy produktu brak, handlowiec powinien mieć coś do zaproponowania.
Podczas rozmowy z klientem może się okazać, że w sklepie jest dostępny produkt podobny, który może kupującego zadowolić. Jeśli klient nie będzie zainteresowany podsuwaną alternatywą, można mu zaproponować sprowadzenie wybranego produktu.
UWAGA! Miłym warto pozostać także wtedy, gdy klient np. reklamuje towar lub zgłasza uwagi. Należy to potraktować nie jako złośliwą krytykę, ale jako podpowiedź, która nawet jeśli została wyrażona w zbyt emocjonalny sposób, może pomóc w poprawie jakości funkcjonowania sklepu.
Postępując zgodnie z tymi zasadami, sprzedawca może stale budować lojalność swoich klientów. Nawet, jeśli ci nie zawsze znajdą w sklepie to, czego poszukują, wrócą, jeśli będą wiedzieli, że czeka na nich uśmiechnięty, życzliwy i profesjonalny sprzedawca. Podobnie będzie również w wypadku firm usługowych.
Choć stwierdzenie, że do firmy wraca tylko klient zadowolony, wydaje się prawdą banalną, nie trzeba daleko szukać, by przekonać się, dla jak wielu przedsiębiorców i sprzedawców takie nastawienie wciąż pozostaje czarna magią. Gdy jednak złej obsługi nie rekompensują inne atuty, firmy takie rzadko utrzymują się długo na rynku.
MP
Fot. Getty Images