Profesjonalna obsługa klienta? Z jednej strony oczywisty wymóg, z drugiej temat, któremu wielu przedsiębiorców nie poświęca zbyt wiele uwagi. A szkoda.
Podczas organizowania sprzedaży produktów i usług z pewnością zastanawiasz się nad sprawami organizacyjnymi. Zajmujesz się zakupami, transportem, zasadami współpracy z dużymi kontrahentami i masą innych ważnych spraw.
Łatwo może umknąć coś jeszcze – jakość obsługi klienta. Tymczasem wyniki sprzedaży będą zależały głównie od niej. Dlatego spójrz na to, co Twoja firma ma do zaoferowania, oczami klienta.
Jeśli prowadzisz sklep stacjonarny, zanim klient dokona zakupu, będzie musiał nawiązać kontakt z Twoim sprzedawcą. To od niego może zależeć pierwsze (i ostatnie również) wrażenie, które ukształtuje wizerunek sklepu w oczach kupującego.
WAŻNE! Najważniejsze, by sprzedawca chciał być pomocny. Powinien być on aktywnie zainteresowany tym, by służyć klientowi.
Nie chodzi o to, by się narzucać i nie odstępować kupującego o krok, ale by wykazać zainteresowanie i zadeklarować, że w razie pytań klient może liczyć na pomoc.
Wiąże się z tym oczywiście uprzejmość. Miły i kulturalny sprzedawca wzbudzi znacznie większe zaufanie, niż pracownik opryskliwy. Zaufanie szybko może jednak stracić, jeśli okaże się, że handlowiec zupełnie nie zna się na tym, co sprzedaje.
Warto więc zadbać o właściwe przeszkolenie osób, które będą zajmowały się w sklepie kontaktami z kupującymi. Powinny być one nie tylko sprzedawcami, ale i doradcami klientów.