Myśl o narzędziach, których potrzebujesz i jak najszybciej staraj się wprowadzić swoje pierwsze usługi lub produkty na rynek. Idź do przodu, nie stój w miejscu. Być może coś będziesz musiał jeszcze poprawić, ale łatwiej będzie Ci to zrobić, gdy pokonasz już opór przed byciem aktywnym.
Od planowania jednak nie uciekniesz całkowicie. Koniecznie określ, w jaki sposób zamierzasz zarabiać pieniądze, czyli w którym miejscu Twojej działalności będzie miejsce na zarabianie. Co konkretnie ma przynosić Twojej firmie pieniądze i w jaki sposób? Musisz to wiedzieć już w momencie rozpoczynania działalności.
Określ także cele, jakie chcesz osiągnąć (Kawasaki pisze o „kamieniach milowych, założeniach i zadaniach”). Jeśli będziesz znał kolejne punkty, które musisz „odhaczyć” na swojej liście zadań, prowadzenie biznesu będzie niemal tak proste jak robienie zakupów.
Gdy zrealizujesz jedno zadanie, przejdziesz po prostu do następnego itd. Ale by te „zakupy” były jak najmniej stresujące, musisz najpierw precyzyjnie ustalić, czego chcesz.
Więcej szczegółów znajdziesz w książce „Sztuka rozpoczynania”, Guy Kawasaki, Onepress 2007.
MP
Fot. Getty Images