10 zasad innowacyjnego biznesu
Na tym etapie warto zadać sobie pytanie: co zrobić, by być innowacyjnym? Paweł Tomczyk proponuje stosowanie się do 10 poniższych przykazań.
1. Zainteresuj się innowacyjnym otoczeniem, tj. instytucjami wspierającymi innowacyjne pomysły na biznes, jak np. inkubatory, parki technologiczne. Ich zadaniem jest pomoc w prowadzeniu firmy, umożliwienie kontaktów z uczelniami, nauką, a także z innymi przedsiębiorstwami.
2. Pomyśl, w czym jesteś dobry lub co chciałbyś robić, a później dokonaj analizy rynku i konkurencji. W ten sposób przekonasz się, czy to, co wymyśliłeś jest „nowym” czy też „sprawdzonym” pomysłem.
3. Jeżeli Twój pomysł już ktoś wcielił w życie, zastanów się nad jego nowym zastosowaniem lub też znajdź lukę na rynku, by stworzyć coś zupełnie nowego. W ten sposób szybko możesz stać się pionierem swojego sektora.
4. Pomyśl nad źródłem finansowania swojego projektu – w tym celu możesz skorzystać z pomocy anioła biznesu, funduszy venture capital, czy też kredytu dla firm.
5. Nie ograniczaj swoich działań do pomocy środków unijnych, bowiem nawet spełnienie wszystkich wymogów nie jest jednoznaczne z otrzymaniem dofinansowania.
6. Myśl scenariuszowo – nie zakładaj powodzenia pomysłu na biznes, bądź przygotowany także na wariant pesymistyczny oraz ten najbardziej prawdopodobny. Uchroni Cię to przed pochopnym podejmowaniem decyzji oraz rozczarowaniem w przypadku braku powodzenia.
7. Nie bagatelizuj konkurencji – stale śledź poczynania konkurentów oraz zmiany na rynku, abyś pewnego dnia nie obudził się z przysłowiową „ręką w nocniku”.
8. Myśl innowacyjnie – samo stworzenie innowacyjnego pomysłu nie przyniesie sukcesu, ponieważ innowacja niesie z sobą działanie długofalowe, podążanie z duchem czasu oraz wsłuchiwanie się w potrzeby rynku, jak i klientów.
9. Doceń relacje z przyszłymi klientami – nawiązanie kontaktu, rozmowa oraz pytanie o opinię nic nie kosztuje, a pozwoli firmie odpowiadać na zapotrzebowania nabywców oraz uchroni ją przed podejmowaniem błędnych decyzji.
10. I najważniejsze: otaczaj się ludźmi wierzącymi równie mocno, jak Ty, w pomysł na innowacyjny biznes.
Kiedy na każdym kroku słyszymy: „wszystko zostało już wymyślone”, ciężko jest uwierzyć, że na rynku są jeszcze niewykorzystane nisze. Przedsiębiorcy powinni jednak pamiętać, że „innowacyjny” wcale nie musi oznaczać „polski”, a może mieć, i nawet powinien, znaczenie globalne.
A nuż, atrakcyjnym rynkiem będą państwa Ameryki Południowej lub Indie?
Fot. Getty Images