Zainwestowałem około 100.000 zł. Fundusze pochodziły z zysków, jakie przyniosła moja pierwsza firma. Otrzymałem propozycje od kilku inwestorów, ale odrzuciłem je, ponieważ kwota jaką dysponowałem, dawała mi komfort prowadzenia biznesu we własny sposób.
Ze względu na nasz unikalny model biznesowy, wymagania odnośnie kapitału były znacznie niższe niż w przypadku tradycyjnego sklepu meblowego (nie ponosimy kosztów sprzedaży detalicznej i magazynowania towaru). Znajduje to odzwierciedlenie w naszych cenach.
Co było najtrudniejsze podczas tworzenia sklepu?
Nic nie było szczególnie łatwe; pozyskanie sprawdzonych producentów, którzy zapewnią wysoką jakość to długi proces, ale najważniejszy. Wszystko w naszej działalności musieliśmy przemyśleć bardzo starannie, od nazwy firmy do modelu biznesowego, jak stworzyć stronę internetową, jak przyciągnąć klientów.
Ponieważ jesteśmy firmą internetową, największym wyzwaniem, przed którym stoimy są zmiany technologii i sposobu korzystania z internetu – dlatego zawsze staramy się być innowacyjni i na bieżąco z internetowymi trendami.
W jaki sposób Pana sklep zamierza zdobywać klientów?
Podobnie jak w modelu biznesowym, chcemy być innowacyjni w pozyskiwaniu klientów. Zamierzamy unikać tradycyjnej reklamy w telewizji, prasie i na billboardach, w zamian skupić się na promocji w social media, optymalizacji w internecie oraz akcjach ambientowych.
Jesteśmy sklepem internetowym, więc musimy komunikować się z naszymi aktualnymi i potencjalnymi klientami wykorzystując internet jako medium w taki sposób, żeby zwrócić ich uwagę. Nasze wydatki na reklamę i marketing są znacznie niższe w porównaniu z innymi sklepami meblarskimi, ale sądzę, że dzięki temu docieramy do klientów bardziej precyzyjnie.
Czy stawia Pan sobie konkretny biznesowy cel, który chciałby Pan osiągnąć?
Zadaniem jest wzrost świadomości marki na rynku. Chcę aby polscy klienci rozpoznawali naszą firmę nie tylko jako dobry sklep internetowy, ale także jako innowacyjne przedsiębiorstwo, które oferuje nowatorski sposób zakupów.
Będziemy kontynuować sprzedaż mebli, ale planujemy też rozszerzać ofertę o inne elementy wyposażenia wnętrz i produkty lifestylowe. Bynaked.pl jest bardzo elastyczną organizacją, która może szybko dostosować się do nowych potrzeb klientów.
Co by Pan poradził osobom, które marzą o własnej firmie? Od czego powinny zacząć?
Błędem jest myślenie, że założenie firmy wymaga dużych inwestycji. Jestem przekonany, że jeśli ma się naprawdę dobry pomysł, nie trzeba wydawać wielu pieniędzy, żeby go zrealizować.
W rzeczywistości im mniej masz pieniędzy, tym rozsądniej je wydajesz! Najlepiej jest, aby zaczynać od małej działalności i rozwijać biznes organicznie – ten sposób pozwala na dokonywanie zmian i dostosowanie się do wymagań klientów.
Dziękuję za rozmowę.