STRATEGIE OFERTOWE
Rozszerz zakres usług
Wykorzystaj zasoby, które już masz – zarówno pracowników, których zatrudniasz (ich wiedzę, umiejętności, a nawet samą ich obecność w firmie), jak i sprzęt.
Jeśli w Twoim biurze dana osoba zajmuje się odbieraniem telefonów oraz obsługą korespondencji, możliwe, że w tym samym czasie mogłaby także przyjmować zlecenia np. dla zaprzyjaźnionego biura tłumaczeń. Twoja firma mogłaby natomiast zarabiać na prowizji od przyjmowanych zamówień.
Jeśli zajmujesz się drukowaniem wizytówek, być może mógłbyś rozszerzyć ofertę o drukowanie dyplomów bądź innych materiałów przy wykorzystaniu dokładnie tych samych drukarek. Wykorzystaj to, co już masz, by rozszerzyć wachlarz usług i zarabiać więcej.
Dzięki takiej strategii możesz zdywersyfikować swoją ofertę. W czasach kryzysu lub spowolnienia gospodarczego to szczególnie ważne, bo pozwoli Ci czerpać przychody z kilku różnych źródeł. Oznacza to, że jeśli np. popyt na wizytówki spadnie, nie odczujesz tego dotkliwie, bo stratę zrekompensują zamówienia na ulotki. Najlepiej od razu planuj swój biznes w taki właśnie sposób.
Pracuj wydajniej
Ta strategia dobrze komponuje się z wcześniejszą. Jeśli osoba zatrudniona w biurze będzie obsługiwała różnych klientów, jej czas pracy zostanie wykorzystany w sposób efektywny. Jeśli te same drukarki będą używane do realizacji różnych usług, także sprzęt zostanie efektywniej wykorzystany.
Można jednak pójść dalej. Firma szyjąca ubrania może wykorzystać ścinki materiałów inaczej niż wyrzucając je na śmietnik. Można z nich wykonywać np. maskotki. Drukarnia, w której zostaje wiele niewykorzystanego papieru, może robić z niego np. notatniki.
Rzecz w tym, abyś maksymalnie wykorzystał wszystko, czym dysponujesz, jak najmniej elementów marnując i wyrzucając. Nastawienie na maksymalizację wydajności jest nie tylko ekonomiczne, ale i ekologiczne. W ten sposób zadbasz zarówno o własny interes, jak i o środowisko naturalne.
Marcin Pietraszek
Fot. Getty Images