Przykłady kształtowania wizerunku pracodawcy wewnątrz firmy:
1) Postaw na dobrą, szczerą i dwustronną komunikację. Interesuj się potrzebami pracowników, na bieżąco badaj jakich zmian potrzebują, by byli zadowoleni z pracy i pracowali bardziej efektywnie. Dbaj o łatwy dostęp podwładnych do ich przełożonych.
2) Staraj się zapewnić dobre warunki pracy – pracownikom nie może zabraknąć potrzebnych narzędzi (w tym programów komputerowych), a miejsce wykonywania obowiązków powinno sprzyjać skupieniu i kreatywności (trudno o to np. w małym i dusznym pomieszczeniu).
3) Bardzo ważnym elementem employer brandingu jest wspieranie rozwoju pracowników, chociażby poprzez regularne szkolenia; ważne, by odpowiadały one rzeczywistym potrzebom zatrudnionych.
4) Atrakcyjny system wynagrodzeń to taki, który jest konkurencyjny w porównaniu z tym, co mają do zaoferowania inni pracodawcy w danej branży. Nie zawsze musi to jednak oznaczać wyższe pensje. Dobry system motywacyjny, zestaw atrakcyjnych „benefitów” (np. bilety do kina lub na siłownię czy też dodatkowe ubezpieczenie lub opieka zdrowotna) to sposoby na to, by wyróżnić się wśród pracowników inaczej niż tylko podwyższając ich pensje. Ciekawym rozwiązaniem może być oferowanie unikalnych dodatków, o jakie trudno gdziekolwiek indziej. Może to być np. zwrot kosztów dojazdu do pracy lub dodatek ekologiczny dla tych, którzy do pracy zechcą przyjeżdżać na rowerze.
5) Dla pracowników wartościowa będzie także możliwość awansu. Jeśli pracownik wie, że dzięki pełnej zaangażowania pracy będzie mógł po pewnym czasie zdobyć lepsze stanowisko i wyższe wynagrodzenie, zwiększy to jego zadowolenie z pracy i uznanie dla pracodawcy. Warto więc stosować rekrutację wewnętrzną polegającą na poszukiwaniu odpowiednich kandydatów na wyższe stanowiska wśród osób już zatrudnionych w firmie.
Nie ma uniwersalnej recepty
To oczywiście tylko przykłady działań, które mogą kształtować employer branding. Zanim przystąpisz do budowania wizerunku pracodawcy, dokładnie przemyśl, jaki ten wizerunek ma być.
To jak z budowaniem marki produktu. Tak jak produkując zegarki, powinieneś ustalić do jakiej grupy klientów mają być kierowane i co ma stanowić ich wyróżnik na rynku, tak też budując wizerunek pracodawcy, warto przyjąć pewne założenia co do tego, jakich kandydatów chcesz przyciągnąć i czym chcesz wyróżnić się na rynku pracy.
Czy chcesz, by Twoja firma przede wszystkim wspierała rozwój pracowników? Wówczas akcent warto postawić na kursy, szkolenia, coaching, mentoring… Jeśli najważniejsza ma być kreatywność, warto stworzyć nietypowe warunki pracy, tak jak robią to np. Google i Facebook. Gdy istotą Twojej aktywności jako pracodawcy ma być tworzenie zespołów, które będą dobrze ze sobą współpracowały, wówczas ważne mogą okazać się zarówno szkolenia, wyjazdy integracyjne, jak i możliwości wspólnego uczestnictwa w wartościowych inicjatywach społecznych.
Employer branding Twojej firmy nie powinien być oderwany od specyfiki branży w której działasz, powinien też być spójny z markami produktowymi i usługowymi, jakie oferujesz. Np. w firmie produkującej urządzenia dla sportowców, bardziej właściwe będą karnety pracownicze na siłownię niż do opery, a wizerunek firmy wyjątkowo kreatywnej nie koniecznie sprawdzi się w sieci biur rachunkowych.
Marcin Pietraszek
Fot. Getty Images