6. Dotrzymywanie słowa
Prawdziwy lider zawsze dotrzymuje danego słowa, a więc nie rzuca słów na wiatr. Jeśli coś zapowiada, to znaczy, że to zrealizuje. Jeśli nie jest pewien, czy na pewno coś zrobi, nie obiecuje tego. Oznacza to, że firmowy przywódca, niczym wytrawny polityk, niechętnie mówi rzeczy, które mogłyby zostać uznane za przedwczesne deklaracje.
7. Umiejętność podejmowania decyzji
Ostrożne wypowiedzi nie powinny mieć jednak nic wspólnego z decyzyjną inercją. Nie ma nic gorszego niż organizacyjny bezwład, gdy szef nie potrafi podejmować ważnych dla firmy spraw. Czasem nawet skomplikowane kwestie trzeba rozstrzygać szybko, by nie narazić przedsiębiorstwa na straty wywołane brakiem jakiejkolwiek decyzji.
7. Spójność
Decyzje powinny być spójne z wcześniejszymi deklaracjami. Dobry lider musi konsekwentnie kroczyć wytyczoną ścieżką. Czasem będzie to oznaczało konieczność podjęcia decyzji, które będą dla kogoś nieprzyjemne. Jeśli jednak powiedziało się A, trzeba powiedzieć B. Dobry przywódca jest osobą przewidywalną – wiadomo, czego można się po nim spodziewać. Ta pewność daje pracownikom spokój związany z przekonaniem, że jeśli będą realizować założone cele, będą odpowiednio doceniani.
8. Gotowość do udzielania pomocy
Może się zdarzyć, że dany pracownik napotka niespodziewane trudności np. podczas wykonywania poleceń. Tym, co powinno go spotkać w problematycznej sytuacji, na pewno nie jest reprymenda szefa! Dobry lider w pierwszej kolejności powinien wysłuchać pracownika i spróbować zrozumieć jego sytuację. Potem powinien udzielić pomocy, choćby poprzez wskazanie możliwych rozwiązań problemu. Dopiero długotrwałe i ewidentne uchylanie się przez pracownika od wykonywania powierzonych mu zadań lub wielokrotne popełnianie poważnych błędów, powinno skutkować konsekwencjami dyscyplinarnymi lub zmianami kadrowymi.
10. Wybaczanie
Wybaczać trzeba sobie i innym. Szef, który nie dopuszcza do siebie słabości, popaść może w pracoholizm i nerwicę. Szef, który nie dopuszcza niedoskonałości czy potknięć w działaniach pracowników, psuje dobrą atmosferę w firmie i wywołuje stresujące dla wszystkich sytuacje. W takich warunkach nie pracuje się efektywnie. Znacznie lepiej będzie, jeśli lider dostrzeże, iż zarówno on, jak i inni pracownicy są tylko ludźmi – a ludzie czasem popełniają błędy, gubią się, chorują, mają gorsze dni. Wybaczanie drobnych potknięć i dawanie drugich szans to sposoby, które pozytywnie wpłyną na autorytet szefa.
Jeśli więc chcesz być liderem, który wzbudza szacunek pracowników, w pierwszej kolejności zacznij wymagać od siebie. Gdy już stwierdzisz, że całkiem dobrze idzie Ci przestrzeganie zasad opisanych w tym artykule, zwiększ swoje wymagania wobec innych. Zawsze jednak zachowaj pewien margines tolerancji wobec błędów – każdy bowiem ma do nich prawo.
Jeśli uważasz, że ta lista jest niepełna i chciałbyś coś do niej dodać – podziel się swoim zdaniem w komentarzu pod artykułem.
Marcin Pietraszek
Fot. Getty Images