Na trudne czasy potrzeba lepszego zarządzania. A lepsze jest zarządzanie przemyślane i zdyscyplinowane, skoncentrowane na dobrym wykorzystaniu swoich zasobów, spośród których najważniejszymi są pracownicy.
Jeśli sytuacja na rynku jest niepewna, wszystkie osoby w firmie powinny dać z siebie możliwie dużo, aby statek, którym płyną, nie okazał się przereklamowanym Titaniciem (lub – gdyby porównać firmę do samolotu – awaryjnym Dreamlinerem).
Po pierwsze: gotówka
To, że w kryzysie trzeba oszczędzać, to banał. Kontrola kosztów to jednak absolutna podstawa. Koniec z wydawaniem pieniędzy na coś, co może się przyda, a może nie. Koniec ze zbędnymi gadżetami, czy też z udziałem w tych targach, które nie mają szans zaowocować wzmocnieniem rynkowej pozycji.
W trudnych czasach firma powinna wydawać tyle pieniędzy, ile musi i ani grosza więcej. Na większą swobodę przyjdzie czas później, o ile przedsiębiorstwu uda się przetrzymać ciężkie chwile.
Ale obecność gotówki w kasie lub na koncie wynikać będzie nie tylko z tego, czego uda się nie wydać. Jeszcze ważniejsze jest to, co uda się zarobić, a także jak szybko pieniądze znajdą się na koncie od chwili sprzedaży. Dlatego warto pomyśleć o zmianach, które spowodują skrócenie terminów płatności, czy też zwiększenie liczby usług opłacanych w formie przedpłat. Inną możliwością może być skorzystanie z faktoringu.
Po drugie: priorytety
Nie rozmieniaj się na drobne. Kryzys to zazwyczaj nie czas na łapanie wielu srok za jeden ogon. Nawet jeśli działasz na wielu polach, nie na wszystkich będziesz w stanie skoncentrować się równie mocno.
Najlepiej od razu ustal główne obszary koncentracji Twojej firmy. Ustal cele i priorytety na najbliższy rok, a potem na kolejne 3 lata. Wybierz te rodzaje działalności (produkty, usługi), które są najbardziej kluczowe z punktu widzenia przedsiębiorstwa. Konsekwentnie się ich trzymaj.
Po trzecie: zdecydowanie
Musisz przeć do przodu niczym taran – wyznaczać cele, usuwać przeszkody, działać szybko i zdecydowanie. Jeśli działasz w spółce, szczególnie w czasie kryzysu ważne jest, aby wszyscy wspólnicy mówili jednym głosem, zrozumiałym dla klientów, kontrahentów i pracowników. Działania powinny być dobrze skoordynowane.