Powierzyć pracownikom odpowiedzialne zadania. Ludzie bardziej cenią wyzwania, które się im stawia, niż inicjatywy związane z zatrzymaniem ich w organizacji. Wśród osób, które myślą o zmianie pracy, aż 42 proc. uważa, że w obecnym miejscu pracy ich zdolności nie są w pełni wykorzystywane, 37 proc. skarży się na brak perspektyw rozwoju swojej kariery, a 27 proc. na brak nowych wyzwań.
Skupić swoją uwagę na obszarach, w których występuje największa rotacja pracowników. Ci, którzy najczęściej myślą o zmianie pracy, mają w niej staż mniejszy niż dwa lata (34 proc.) lub są młodzi (26 proc.). Chodzi szczególnie o osoby z tzw. pokolenia milenijnego, czyli mające poniżej 31 roku życia, które według badań są bardziej skoncentrowane na szybszym osiąganiu poszczególnych szczebli kariery niż na przykład ludzie z generacji X (pomiędzy 32 a 47 rokiem życia) .
Zadbać o przywództwo, które jest ważnym czynnikiem zatrzymującym pracowników. 62 proc. osób, które planują zostać w swoim dotychczasowym miejscu pracy deklaruje wysokie zaufanie do swoich szefów. Dla porównania, wśród tych, którzy chcą odejść, tylko 27 proc. ufa swoim przełożonym. Badanie Deloitte wskazuje, że zatrzymanie pracowników w firmie nie jest zadaniem dla działów HR, ale dla bezpośrednich przełożonych tych osób.
Branżami, które są najbardziej zagrożone dużą fluktuacją pracowników są finanse (jedna czwarta badanych z tego sektora jest niezadowolona ze swojej pracy), następnie po 23 proc. sektor TMT (technologie-media-telekomunikacja) oraz sektor ochrony zdrowia i farmaceutyczny. Najbardziej zadowoleni byli respondenci pracujący w firmach z branży energetyka i zasoby naturalne (59 proc.).
Pracodawcy z uwagą powinni śledzić trendy na rynku pracy i nieustannie motywować swoich podwładnych, a szczególnie tych, których nie chcą stracić. Aby pomóc szefom w zatrzymaniu tych najbardziej utalentowanych, firma Deloitte zaleca skoncentrowanie się na wykorzystaniu i rozwijaniu umiejętności pracowników, dobre wynagradzanie prawdziwych liderów (którzy pomimo trudnej sytuacji gospodarczej na rynku potrafią „popychać’ swą organizację do przodu) oraz dbanie o przejrzystą komunikację wewnątrz firmy.
– Nasze badanie pokazało, że spośród tych, którzy ufają swoim przełożonym, aż 95 proc. deklaruje, że są dobrze poinformowani o bieżących i dalszych planach firmy. To potwierdza, jak ważne jest dbanie o dobre relacje na linii szef– podwładny – podsumowuje Aneta Woźny.
Informacje o badaniu
Raport „Talent Edge 2020: Surveying the talent paradox from the employee perspective” został opublikowany we wrześniu br. i jest czwartym z kolei raportem z globalnego cyklu „Talent Edge 2020” dotyczącym zagadnienia wykorzystania i rozwijania talentów pracowników. Cykl stanowi kontynuację serii opracowań „Managing talent in a turbulent economy”. Raport został przeprowadzony we współpracy z Forbes Insights. Badaniem objęto 560 pracowników największych spółek (84 proc. badanych pracowało w firmie z roczną sprzedażą powyżej 1 miliarda $) z obu Ameryk, Azji i Pacyfiku, Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki działających w najważniejszych branżach gospodarki.
Fot. Getty Images