Doświadczenie procentuje
Aż 58 proc. pracodawców preferuje kandydatów posiadających doświadczenie na podobnym stanowisku. Ważniejsze są dla nich ogólne predyspozycje i umiejętności niż nawet specjalistyczna, gruntowa wiedza w danej kategorii asortymentowej. Tylko 14 proc. zwraca uwagę na doświadczenie w zakresie zakupów w wybranym asortymencie.
Najczęściej wymagane jest dwu- (38 proc.) i trzyletnie (30 proc.) doświadczenie w zawodzie. Doświadczenie powyżej pięciu lat oczekiwane jest w 10 proc. ofert pracy. Coraz częściej pracodawcy wymagają również doświadczenia w zakresie handlu międzynarodowego (12 proc.). Wymóg ten prawie zawsze występował w parze z biegłą znajomością języka angielskiego.
Obowiązkowa znajomość rynku
Pracodawcy poszukują kandydatów, których charakteryzuje głęboka wiedza rynkowa. Znajomość branży (w tym znajomość producentów, zależności rynku itp.) została wskazana w 61 proc. ogłoszeń.
Pracodawcy poszukują przede wszystkim osób z doświadczeniem związanym z pracą w danym obszarze biznesowym. Oczekują wiedzy i umiejętności zdobytych w dziale zakupów. Z punktu widzenia organizacji liczą się zarówno umiejętności w pracy „z liczbami”, jak i współpraca z ludźmi.
Kupiec, bez względu na specyfikę zakupów, powinien również posiadać umiejętności analityczne – musi analizować, planować i stale poszukiwać nowych możliwości optymalizacyjnych. Z drugiej strony, powinien być w ciągłym kontakcie nie tylko z rynkiem, dostawcami, ale i klientami wewnątrz swojej organizacji, stąd potrzeba umiejętności perswazji i negocjacji oraz zdolności budowania relacji.
Umiejętności w cenie
Najważniejsze dla ogłoszeniodawców są umiejętności negocjacyjne. Wymaga ich blisko jedna czwarta wszystkich pracodawców. Na drugim miejscu wskazywane są zdolności analityczne, czyli umiejętność analizy rynku, formułowania na jej podstawie wniosków i, w dalszej kolejności, przygotowywanie prognoz oraz strategii współpracy z dostawcami na przyszłość. Innymi ważnymi dla pracodawców umiejętności są: budowanie relacji, zdolności organizacyjne, komunikacyjne oraz umiejętność pracy pod presją czasu.
Analizę przeprowadzono na podstawie danych dostarczonych przez portal Pracuj.pl. Dotyczyły one ogłoszeń na stanowiska kupiec i specjalista ds. zakupów w portalu Pracuj.pl ukazujących się na portalu od 1 stycznia do 31 grudnia 2011 roku.
Fot. Getty Images