Perspektywa długoterminowa (roczna)
Kiedy żyje i pracuje się z dnia na dzień, łatwo jest zapomnieć o szerszej perspektywie, ale ona także jest potrzebna. Czasem trzeba podjąć działania, które nie przyniosą efektów ani za tydzień, ani za miesiąc. Pewne pomysły wymagają, by pielęgnować je bardzo długo, zanim zaczną przynosić owoce.
Jeśli zapomnisz o długotrwałej perspektywie, nieustannie będziesz koncentrował się na tym, co daje szybkie pieniądze, ale co zarazem wymaga bardzo dużego wysiłku. Celem nie powinna być jednak praca dla pracy, ani nawet pozyskiwanie jak największej liczby klientów. Celem jest zarobić pieniądze (a nie „zarobić się na amen”).
W przypadku małej firmy, przyjmowanie perspektywy wieloletniej będzie najczęściej pozbawione sensu, ale ustalenie tego, co chcesz osiągnąć w ciągu roku, to już bardzo ważna sprawa.
W jakim kierunku chcesz poprowadzić swoją firmę? Czy chciałbyś zatrudnić pracowników? Czy interesuje Cię pozyskanie klientów z innych segmentów niż dotychczasowe? Co ma być główną specjalnością firmy?
Odpowiadając sobie na te pytania, już pracujesz nad strategią długoterminową. Gdy będziesz wiedział, co chcesz osiągnąć, przemyśl sposoby, które mogą przybliżyć Cię do założonych celów. Zmiany nie muszą zachodzić szybko, ważne jednak, żebyś wprowadzał je konsekwentnie.
Integracja
To, co może być najtrudniejsze, to nieustanne przeskakiwanie pomiędzy tymi trzema perspektywami.
Trudno myśleć i działać strategicznie, gdy trzeba podejmować drobne zlecenia, byle tylko pokryć najpilniejsze wydatki. To, jak bardzo Twoja firma się rozwinie i jak wiele osiągniesz, może jednak zależeć właśnie od tego, czy uda Ci się być elastycznym.
Jeśli uda Ci się łączyć ze sobą myślenie z trzech różnych perspektyw, osiągnięcie sukcesu w biznesie nie będzie może wymagało mniejszego wysiłku, ale prawdopodobnie będzie pewniejsze. W tym przypadku „pot i łzy” mogą się opłacić.
Marcin Pietraszek
Fot. Getty Images