– Brak konsekwencji może być odbierany jako dowód słabości, ale zejście ze złej drogi po gruntownej analizie sytuacji świadczy o zdrowym rozsądku.
Nie chodzi więc o to, by walić głową w mur, ale by zdrowo oceniać sytuację, wciąż pozostając otwartym na nowe pomysły.
Dr Robert Maurer w książce „Filozofia kaizen” przytacza motto firmy 3M. Brzmi ono zaskakująco: „zrób mało, sprzedaj mało”. Nie jest to jednak zachęta do „nicnierobienia”. Słowa te są afirmacją konsekwencji, podkreślają, że każdy najmniejszy krok ma znaczenie. Nawet jeśli sprzedasz mało, będzie to wspaniałą zmianą wobec sytuacji, w której nie sprzedasz nic. Doceń to!
Ważniejsze od tego, ile kroków dziś zrobisz jest to, byś w ogóle wykonał jakiś ruch. Ważniejsze od tego, czy zrobisz dwa, czy dwadzieścia kroków jest, by były to kroki prowadzące w stronę obranego celu.
Ci, którzy zbyt szybko zrażają się niepowodzeniami, odpadają w przedbiegach. Sukces osiągniesz nie wtedy, gdy wszystko będzie Ci sprzyjało, ale wówczas, gdy nie zniechęcą Cię przeszkody. Po prostu naucz się je przeskakiwać i konsekwentnie biec dalej.
Marcin Pietraszek
Fot. Getty Images