Jeśli do prowadzenia własnej, jednoosobowej firmy wystarcza Ci laptop, prawdopodobnie nie będziesz zainteresowany wynajęciem biura. Niestety, praca w domu rozprasza i sprawia, że trudno oddzielić czas prywatny od zajęć biznesowych. Co więc robić? Rozwiązaniem w takiej sytuacji może być coworking.
Centra coworkingowe wynajmują przestrzeń biurową. Robią to jednak inaczej niż dzieje się to w tradycyjnym modelu wynajmu nieruchomości. Przedmiotem transakcji jest tu bowiem… biurko, a właściwie dostęp do niego oraz do sprzętów biurowych, z których wspólnie korzystać mogą wszyscy klienci. Mówiąc w skrócie, możesz zarezerwować nie cały lokal, ale miejsce do pracy na tyle godzin w miesiącu, na ile będzie Ci to potrzebne.
Lepszy start w biznesie
– Coworking to rozwiązanie, z którego najczęściej korzystają freelancerzy, czyli osoby wykonujące wolny zawód, ale często z biura korzystają także prawnicy, informatycy, headhunterzy – mówi Jacek Szłapka, właściciel poznańskiej firmy five-biuro.
– Często są to osoby, które znajdują się dopiero na początku prowadzenia swojego biznesu, zaczynające budować własną markę oraz bazę klientów – dodaje Ewa Rogoż, managing director z Idea Place we Wrocławiu.
Gdy pracujemy w centrum coworkingowym, nie rozpraszają nas obowiązki domowe, członkowie rodziny, czy choćby włączony telewizor. Wychodząc do biura jak do pracy, mamy też okazję spotkać się z kolegami, którzy pracują podobnie jak my.
– Coworking to „misja”. Dzięki tej idei ludzie sfrustrowani nieefektywną pracą w domu nabierają „wiatru w żagle”, dzięki odzyskanej motywacji wzrasta zadowolenie z pracy i własnych osiągnięć. Coworkingowcy nawiązują nowe kontakty dzięki pracy w grupie, spotykają się także po pracy, co wpływa korzystnie na ich nastawienie do siebie i innych – twierdzi Jacek Szłapka.
Te kontakty mogą okazać się szczególnie cenne, bo w tym przypadku znajomymi są specjaliści w swoich dziedzinach, którzy chętnie doradzą w różnych sprawach związanych z prowadzeniem firmy. Mało tego, bo freelancerzy często korzystają nawzajem ze swoich usług, a to oznacza, że w centrum coworkingowym możesz nie tylko poznać ciekawych ludzi, ale czasem także pozyskać klientów.
– Do naszego biura zgłasza się coraz więcej dużych i znanych firm, które chciałyby, aby kilku ich pracowników korzystało z naszej przestrzeni. Dlaczego? Otóż w sytuacji, gdy taki pracownik urzęduje w biurze coworkingowym, daje mu to doskonałą okazję na dotarcie do potencjalnych klientów, a więc jest to aktywna forma sprzedaży niektórych usług – zauważa Katarzyna Brudnicka, deputy managing director w warszawskim Gold Place.
Nie oznacza to jednak, że coworking jest idealnym rozwiązaniem dla każdego. Istnieją osoby, które lubią samotną pracą, albo muszą przez większość czasu rozmawiać przez telefon. W takich przypadkach coworking może się nie sprawdzić. Za wadę można uznać także to, że o ile nie opłacamy miesięcznego abonamentu, do biura coworkingowego nie mamy dostępu non-stop. Np. warszawskie biuro Gold Place czynne jest przez 7 dni w tygodniu przez 24 godziny na dobę, ale skorzystanie z jego usług wymaga wykupienia droższego, stałego miesięcznego abonamentu do konkretnego stanowiska pracy.
Jeśli jednak nie jesteś samotnikiem, a telefon nie jest Twoim głównym narzędziem pracy, zalety mogą przeważyć szalę. Do tych wymienionych wyżej, możemy dodać także oszczędność wydatków na pracowników, drogi sprzęt biurowy i materiały czy ekspress do kawy. W biurze coworkingowym wszystko to dostajemy w cenie. Poza tym stylowo urządzone biuro coworkingowe w dobrej lokalizacji podnosi prestiż firmy i umożliwia dostęp do sal konferencyjnych.