Staraj się mówić w sposób interesujący. Prezentację tematu mogą wzbogacić np. slajdy, nie sądź jednak, że to załatwi sprawę. Przede wszystkim zajęcia nie mogą być monotonne. By umysły słuchaczy nie wpadały w stan uśpienia, wciąż musi się coś dziać.
Prezentację nowych treści przeplataj ciekawymi przykładami, zadawaj pytania, zachęcaj do dyskusji. Bądź przy tym otwarty na pomysły innych, również na opinie, przykłady i wnioski, z którymi się nie zgadzasz. Ważne, aby pracownicy zaangażowali się w omawiane tematy. Dobrze też, jeśli robią notatki (zachęć ich do tego).
WAŻNE! Nauka może być łatwiejsza, jeśli kursanci otrzymają materiały szkoleniowe.
Przekazywanie wiedzy powinno być przeplatane luźniejszymi dyskusjami oraz przerwami. Duży natłok informacji wymaga czasu na ich przyswojenie. Częste przerwy pomagają umysłowi uporządkować nowe dane.
Jeśli kurs podzielony został na części, każdą z nich należy podsumować. Na koniec warto jeszcze raz podsumować całe szkolenie, przypominając o kluczowych kwestiach.
Szkolenie można zakończyć testem wiedzy lub umiejętności. Jeśli chcesz być pewien, że pracownicy rzeczywiście wiele się nauczyli, powtórz taki praktyczny sprawdzian również kilka tygodni po przeprowadzeniu zajęć.
A potem monitoruj działania pracowników, czyli pilnuj, by swoją nową wiedzę rzeczywiście wykorzystywali w praktyce.
MP
Fot. Getty Images