Firma 2000 przeprowadziła autorskie badanie dotyczące telepracy w Polsce.
Badanie przeprowadzone zostało w lutym 2012 r. w dwóch etapach. Pierwszym było badanie jakościowe (telefoniczne wywiady indywidualne) wśród przedsiębiorców, którzy wdrożyli telepracę.
Na jego podstawie opracowano ankietę do badania ilościowego. Celem badania ilościowego było porównanie opinii respondentów wywiadów z szerszym gronem osób z ankiety i uzyskanie informacji o randze i skali zjawiska. Badanie jakościowe przeprowadzono na grupie 16 osób, ilościowe na grupie 246 osób.
Oszczędność czasu, ale niekoniecznie pieniędzy
Na podjęcie decyzji o wdrożeniu telepracy wpływ mają przede wszystkim przewidywane korzyści, jakie przynieść może ta forma zatrudnienia. Jedną z najważniejszych jest oszczędność czasu zarówno dla pracodawców jak i zatrudnionych.
Zwierzchnicy nie muszą czekać aż pracownik działający poza siedzibą firmy przywiezie im wyniki swojej pracy. Od razu mogą je otrzymać przez internet.
Możliwość zaoszczędzenia czasu po przejściu na system telepracy w mniejszym lub większym stopniu zauważyło 80 proc. respondentów ankiety, niezależnie od zajmowanego stanowiska.
Szczególnie interesująco prezentują się wyniki badania w kwestii oszczędności finansowych. Większość respondentów badania ilościowego zakłada, że wdrożenie telepracy automatycznie obniży koszty operacyjne firmy. Tymczasem doświadczenia pracodawców, którzy stosują telepracę, nie zawsze to potwierdzają.
Zaobserwować można zależność między wysokością oszczędności a ilością telepracowników w przedsiębiorstwie.
UWAGA! Im mniejsza skala zatrudnienia telepracowników w firmie, tym mniejsze – nawet niezauważalne – oszczędności.
Na koszty istotny wpływ ma również to, czy telepraca wykonywana jest częściowo (tzn. część zadań telepracownik i tak wykonuje w siedzibie firmy), czy w sposób pełny.
Telepracownik ma możliwość samodzielnego organizowania swojego czasu pracy i wynagradzany jest w systemie zadaniowym. Te aspekty telepracy umożliwiają zwiększenie efektywności osób zatrudnionych i w praktyce wielu pracodawców dostrzegło poprawę w tym zakresie. Gdy wyniki pracy mają zostać przedstawione w określonym terminie, przestaje mieć znaczenie sposób wykorzystania 8 godzin pracy.
Wśród respondentów badania ilościowego zauważalne było przeświadczenie, że w obecnie wykonywanej pracy stacjonarnej odgórna organizacja czasu nie jest optymalna. Często też zaznaczano odpowiedź, że samodzielne określanie czasu poświęcanego na realizację celu zwiększyłoby odpowiedzialność pracownika za jakość wykonywanej pracy.