Kraje Europy Środkowo-Wschodniej – mimo podobnego poziomu dojrzałości rynkowej – różnią się pod względem profilu społeczno-demograficznego użytkowników sieci.
Przeprowadzona przez Gemius analiza widowni internetowej Turcji, Ukrainy, Białorusi, Chorwacji, Rosji, Rumunii, Słowacji, Słowenii, Bułgarii, Litwy, Łotwy, Estonii, Węgier, Polski i Czech pozwoliła wskazać szereg cech charakterystycznych dla poszczególnych rynków regionu.
Kobiety vs. mężczyźni
W większości krajów CEE widownie internetową tworzy porównywalna liczba kobiet i mężczyzn. Do wyjątków należą Turcja i Słowenia. Ponad połowę internautów na tych rynkach (56 proc. w Turcji i 53 proc. w Słowenii – według danych Gemius Audience za grudzień 2011) stanowią mężczyźni.
Co ciekawe, mimo że tureccy użytkownicy płci męskiej najchętniej odwiedzają Google.com, to najbardziej angażującym tę część widowni portalem jest Goldpara.com (serwis biznesowy).
Kobiety z kolei stanowią silniejszą grupę użytkowników sieci na Łotwie (ponad 53 proc. – według danych Gemius Audience za grudzień 2011). Podobnie do męskiej części internetowej populacji w tym kraju, wśród pań niezwykle popularny jest horyzontalny (wielotematyczny i wielofunkcyjny – przyp. red.) portal Inbox.lv. Okazuje się jednak, że kobiety na Łotwie najwięcej czasu spędzają na serwisach społecznościowych – Draugiem.lv oraz Odnoklassniki.ru.
Młodzi vs. dojrzali internauci
Kraje CEE różnią się również pod względem udziału grup wiekowych w rynku online. Najmłodszą populacją może pochwalić się Turcja – internauci w wieku 15-34 stanowią zdecydowaną grupę widowni internetowej tego kraju (ponad 63 proc.).
Na Białorusi oraz na Ukrainie wynik ten jest niewiele niższy i wynosi kolejno 61,3 proc. i 60,9 proc.. Polscy użytkownicy sieci w wieku 15-34 lata stanowią prawie 50 proc. widowni internetowej i spędzają w sieci średnio około 28 godzin w ciągu miesiąca.
Analiza użytkowników sieci wykazuje widoczne różnice w preferencjach i zachowaniu użytkowników w poszczególnych grupach wiekowych. W Turcji ogromną popularnością wśród młodych internautów cieszy się blog Blogcu.com, podczas gdy użytkownicy sieci powyżej 35 lat chętniej zaglądają na portal jednego z popularnych tureckich dzienników – Miliyet.