Brak reklamy w wielu wypadkach oznacza brak sprzedaży. Nie warto więc przesadnie oszczędzać na wydatkach związanych z promocją. Nie oznacza to jednak, że miałbyś nie oglądać dwa razy każdej złotówki wydanej na marketing.
Czasy są trudne i bez względu na to czy określimy je mianem kryzysu, czy mianem „straszenia kryzysem”, większość doniesień medialnych nie sprzyja wzmożonym zakupom. Gdy pieniędzy w firmowej kasie jest mniej, pojawia się pokusa, aby zaoszczędzić na marketingu. W końcu każda forma promocji to koszt, w dodatku bardzo łatwy do obcięcia. Nie sięgaj jednak po nożyczki zbyt pochopnie.
Załóżmy, że przygotowywałeś dużą kampanię reklamową. Przygotowałeś brief, wiesz mniej więcej co chcesz osiągnąć i jakimi środkami. Rozpocząłeś już nawet rozmowy z agencją reklamową, która mogłaby przeprowadzić kampanię w Twoim imieniu. Wszystko pięknie, ale nagle okazuje się, że musisz ograniczyć budżet na ten projekt. Co wtedy?
Przede wszystkim nie poddawaj się – nie rezygnuj z całej kampanii. Zamiast tego spróbuj poszukać oszczędności.
Przygotuj plan B…
…a może także plany C i D. Plan A obejmuje działania, jakie możesz wykonać przy pierwotnie zakładanym budżecie. Plan B powinien stanowić próbę wykonania podobnych działań 10 proc. taniej. Plany C i D to próba stworzenia harmonogramów działań przy jeszcze mniejszych kosztach. Jak to zrobić? Podobnie jak wtedy, gdy kupujesz samochód i nagle stwierdzasz, że nie stać Cię na volkswagena. Wtedy warto poszukać tańszych zamienników – np. skody, która posiada te same podzespoły co volkswagen, ale jest tańsza.
Negocjuj z agencjami
Analogii do kupowania samochodu można znaleźć więcej. Kupując auto, możesz uzyskać bardzo atrakcyjną cenę odwiedzając konkurencyjne salony i mówiąc o tym, jaką cenę na podobny pojazd zaproponowano Ci w innym punkcie sprzedaży. Gdy negocjujesz z agencjami reklamowymi, spróbuj zrobić podobnie. Nie zdawaj się na pierwszą firmę, do której zadzwonisz. Porównaj wiele ofert, weź pod uwagę kilka z nich, a potem wybierz spośród kilku najlepszych tę najtańszą.
Skorzystaj z freelancerów
Jeszcze bardziej radykalne oszczędności możesz poczynić, decydując się na współpracę z samodzielnymi specjalistami, którzy będą wykonywać na zlecenie Twojej firmy poszczególne zadania. Możesz ich odnaleźć choćby dzięki serwisom internetowym takim jak Oferia.pl. Zlecenia.przez.net czy Getat.pl. Nie kieruj się przy tym wyłącznie ceną. Zanim zdecydujesz się na daną ofertę, zapoznaj się z doświadczeniem i dorobkiem wykonawcy. Nawet jeśli za pośrednictwem takiego serwisu znajdziesz „drogiego”, bardzo doświadczonego grafika, prawdopodobnie i tak będzie on tańszy niż usługa graficzna zamówiona za pośrednictwem dużej agencji. Warto także zapoznać się z ofertami małych firm reklamowych i public relations, wyspecjalizowanych w obsłudze klientów z sektora MSP.