Od zawsze zwrot z inwestycji był ważny. Jednak nie zawsze i nie w przypadku wszystkich kanałów dotarcia, optymalizacja i wpływ na ROI (rate of invest – zwrot z inwestycji, przyp. redakcji) był tak prosty.

Prowadzenie działań w internecie pozwala mierzyć i optymalizować bardzo wiele czynników w trakcie trwania kampanii, trzeba tylko wiedzieć, na co zwrócić szczególną uwagę i przestrzegać kilku ważnych zasad.
1. Analiza otoczenia
Pierwsze podstawowe działanie powinno obejmować dogłębną analizę otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego produktu/usługi oraz rynku, na którym funkcjonuje firma. Ma to na celu określenie wartości marki klienta. Dzięki tym danym można budować efektywną strategię, która ma prowadzić do osiągania coraz większego zwrotu z inwestycji.
2. Przygotowanie strategii
W celu uzyskania i zwiększania zwrotu z inwestycji, należy stworzyć kreatywną strategię reklamową (briefing), odpowiadającą charakterystyce produktu i marce klienta, uwzględniając: cel i założenia kampanii, estymacje przewidywanych rezultatów, grupy docelowe, do których chcemy dotrzeć, a także dobór odpowiednich placementów, czy budżetów.
Strategia pozwoli nam określić, jakie wskaźniki jakościowe powinniśmy brać pod uwagę przy prowadzeniu działań.
3. Określenie wskaźników jakościowych
W celu optymalizacji kampanii reklamowych należy zwrócić uwagę na kilka wskaźników, które świadczą o jakości i efektywności przeprowadzanych działań. Dzięki ich analizie, można wyciągnąć wnioski w kwestii dalszych poczynań optymalizacyjnych.
Do wskaźników takich należą m.in.: liczba wizyt na stronie, udział w wyświetleniach, współczynnik konwersji, CTR, CPA oraz wzrost sprzedaży/dochodu. Koniecznym jest ustalenie, które ze wskaźników są dla nas najważniejsze, ponieważ przez ich pryzmat będziemy w późniejszym czasie optymalizować kampanię.
4. Optymalizacja kampanii
Jedną z najważniejszych praktyk, która wpływa na zwiększenie ROI, jest stałe monitorowanie efektów kampanii i jej optymalizowanie. W przypadku działań SEM w zupełności wystarczą nam takie narzędzia jak Google Analytics i Google AdWords. Pokazują nam wiele danych i współczynników, na podstawie których możemy prowadzić optymalizację kampanii.
Ważnym współczynnikiem przy optymalizacji są stawki za jakie licytujemy słowa kluczowe, bądź miejsca docelowe. Często warto zwiększyć stawki dla poszczególnych witryn, które mają dobre współczynniki konwersji. Aby dotrzeć do naszej grupy docelowej, stale musimy szukać nowych słów kluczowych oraz nowych wydawców i witryn. Ważne jest także optymalizowanie kreacji i tekstów reklamowych.
W przypadku wyszukiwarek, teksty reklamowe powinny być jak najlepiej dopasowane do zapytania użytkownika, czyli przekierowywać go bezpośrednio na stronę zawierającą interesujący go produkt/usługę. Natomiast w przypadku kreacji na witrynach – powinny zawierać odpowiednie call-to-action (wezwanie do działania – przyp. red.).
5. Wykorzystanie call-to-action
Na rynku panuje duża konkurencja – wiele firm oferuje te same produkty lub usługi, które my chcemy sprzedać. W celu zachęcenia potencjalnego klienta do kliknięcia właśnie w naszą kreację, musimy postarać się przedstawić najlepsze benefity naszej oferty, które określiliśmy sobie wykonując analizę otoczenia i przygotowując strategię.
Warto pamiętać o użyciu takich haseł, które bardzo jasno, wprost komunikują jaki użytkownik ma zysk wybierając nasz produkt, np. „Darmowy Okres Próbny” czy „10% rabatu”.
WAŻNE! Jeżeli mamy pewność, że nasza oferta jest najkorzystniejsza na rynku, warto abyśmy podali także cenę produktu/usługi. Używając wezwań do działania, zwiększymy szansę, że użytkownik zdecyduje się na kliknięcie w nasza reklamę.
Warto urozmaicić nasze reklamy, aby wyróżniały się na tle konkurencji. W przypadku kampanii w wyszukiwarce Google możemy do reklam tekstowych dodać rozszerzenia witryny, lokalizacji lub przycisk +1.
Kreacje graficzne powinny zachęcać do zapoznania się z ofertą poprzez skuteczne wyeksponowanie produktu. W przypadku, gdy w ofercie jest więcej niż jedna pozycja, reklama powinna kierować użytkownika na stronę z konkretnym produktem, którego poszukuje.