Według raportu „E-commerce 2012” (IDG), e-handel rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie i systematycznie zwiększa swój udział w rynku.
Największy procent wśród e-sklepów to te z artykułami z kategorii dom i ogród – 18,6 proc. Drugie miejsce zajmują sport i hobby – 13,88 proc. oraz odzież i obuwie – 12,50 proc.
Ciekawy jest dynamiczny rozwój najmłodszej i najmniej popularnej branży, jaką są artykuły spożywcze sprzedawane w sieci (dzisiaj to udział w rynku na poziomie 0,91 proc.). Według PMR, rynek internetowych sklepów spożywczych wart jest 210 mln zł, a do 2014 roku jego wartość powinna wzrosnąć do 450 mln zł. Sklepy interentowe stają do poważnej walki konkurencyjnej, która wymusza nie tylko działania mające na celu podniesienie jakości usług, ale także nawiązania trwałych relacji z klientami.
Liczy się komunikacja i logistyka
Jeszcze do niedawna o marketingu mobilnym na usługach branży e-commerce mówiono raczej jak o rozwiązaniu dodatkowym, pobocznym, dostępnym tylko dla nielicznych i największych graczy na rynku.
Tymczasem włączenie kanału mobilnego do działań marketingowych oraz komunikacji z otoczeniem jest rozwiązaniem łatwo dostępnym dla wszystkich i może znacznie usprawnić funkcjonowanie każdego e-sklepu.
Ważne informacje przesyłane bezpośrednio na telefon komórkowy osoby zainteresowanej w formie powiadomień SMS sprawdzają się w małych i średnich firmach oraz w dużych sieciach sklepów o rozbudowanej strukturze. Dzięki SMS-owym powiadomieniom np. o statusie złożonego zamówienia, komunikacja z e-klientami nabiera płynności.
Kanał mobilny jest szybki i wygodny, pozwala dotrzeć bezpośrednio do klienta w dokładnie zaplanowanym czasie. Dzięki wiadomościom tekstowym otrzymywanym bezpośrednio na komórkę, kupujący może na bieżąco śledzić przebieg transakcji, monitorować proces zakupowy, otrzymywać informacje o dokładnym terminie dostarczenia przesyłki pod wskazany adres, a także o ewentualnym opóźnieniu w dostawie.
SMS jako nośnik informacji ma również przewagę nad innymi kanałami uczestniczącymi w komunikacji z e-klientami. Atutem krótkich wiadomości tekstowych w porównaniu z popularnym e-mailem jest chociażby wysokie prawdopodobieństwo odczytania informacji przez odbiorcę w bardzo krótkim czasie. E-klient, nawet jeśli realizuje zakupy poprzez sieć, nie przebywa w internecie przez cały czas. Natomiast komórkę ma niemal zawsze pod ręką. Oznacza to, że nawet biznes, który z założenia prowadzony jest online, może wykraczać poza sieć, do świata offline, aby być bliżej swojego klienta.
Powiadomienia SMS mogą także pełnić dodatkową funkcję w przypadku firm o rozbudowanej strukturze wewnętrznej, ułatwiając komunikację w obrębie własnej organizacji. SMS-y rozsyłane wewnątrz firmy, podobnie jak te przeznaczone dla klientów, można targetować do wybranych grup, np. kierując wiadomości tylko do działu handlowego z informacją o realizacji celów czy KPI [ang. Key Performance Indicator – kluczowych wskaźników efektywności].
Maciej Marchwicki, zastępca dyrektora sprzedaży eletronicznej w sklepach Mixelectronix, Zadowoloenie.pl i ElectroWorld, tak komentuje swoje doświadczenie z komunikacją SMS w e-branży:
– We wszystkich sklepach internetowych naszych marek wdrożyliśmy kanał mobilny, który jest ważnym narzędziem komunikacji z klientami. Wiadomości tekstowe służą przede wszystkim celom informacyjnym. Szczególnie ważne jest dla nas informowanie o możliwości podjęcia zamówienia z wybranego sklepu. Warto podkreślić, że klienci, którzy zdecydowali się skorzystać z usługi powiadamiania SMS, odbierają swoje zamówienia ponad dwukrotnie szybciej niż pozostali.