W dobie kryzysu założenie firmy może się okazać alternatywą dla etatu. Prowadzenie własnej działalności wymaga jednak samodyscypliny i determinacji, ważne jest także, by wiedzieć od czego zacząć.
Jak pokazały badania Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy, przeprowadzone w ramach jednej z edycji konkursu Mikroprzedsiębiorca Roku, wśród głównych powodów rozpoczęcia własnej działalności przez przedsiębiorców znalazły się m.in. chęć samorealizacji, względy finansowe, a także odziedziczenie rodzinnego biznesu.
Z badań Eurobarometru wynika, że przynajmniej połowa młodych Polaków myśli o założeniu własnej firmy. Motywacji w tym zakresie nie brakuje także doświadczonym pracownikom korporacji, którzy po latach przechodzą na własną działalność. Według danych Global Enterpreneurship Monitor aż 80 proc. nowo utworzonych firm na całym świecie założyły osoby powyżej 35. roku życia.
Niemniej jednak dobre chęci to nie wszystko. Trzeba pamiętać o tym, że do pełni sukcesu potrzeba dobrej organizacji pracy i cierpliwości podczas wizyt w kilku urzędach. Od czego więc zacząć, by nie zniechęcić się już na samym początku?
1) Wykaż się pomysłowością
Kluczem do nowego biznesu jest ciekawy i innowacyjny pomysł oraz wiara we własne możliwości. Bardzo ważna jest umiejętność znalezienia niszy rynkowej, choć bywa i tak, że dla większości przedsiębiorców sama konkurencja może być bardzo motywująca. Dzięki pomysłowości i determinacji w dążeniu do celu można zrealizować interesujące w skali kraju projekty.
2) Dopracuj model biznesowy
O ile kreatywność jest początkiem drogi, to spójny model biznesowy stanowi jej zwieńczenie. Bardzo wiele entuzjastycznych pomysłów na biznes nie przechodzi próby czasu ze względu na kruche podstawy. Tymczasem mówiąc „biznes”, należy myśleć „strategia rozwoju oraz koszty i przychody” – nie tylko obecne, ale i prognozowane w dającej się przewidzieć przyszłości.
3) Określ precyzyjnie grupę docelową
Zastanów się, kto będzie odbiorcą Twoich produktów/usług. Musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, jaka jest charakterystyka tej grupy osób – jakim sposobem i kanałem komunikacji najlepiej do niej dotrzeć, jakie wzorce przemawiają do jej wyobraźni. Precyzyjne określenie grupy docelowej to klucz do sukcesu w biznesie.
4) Nie zamykaj się na nowe technologie
Z najnowszych badań Fundacji Kronenberga wynika, że aż 91 proc. przedsiębiorców wykorzystuje internet w swojej działalności gospodarczej. Ponad połowa posiada własne strony internetowe, a 22 proc. pozycjonuje się w wyszukiwarkach internetowych.
Przedsiębiorcy doceniają szerokie możliwości internetu, ponieważ umożliwia on m.in. niskie koszty marketingu, a przede wszystkim lepsze dotarcie z aktualną ofertą produktową do klientów.
5) Wykorzystuj ciekawe formy finansowania
Blisko 80 proc. przedsiębiorców korzysta z własnych środków podczas zakładania działalności gospodarczej. Co piąty decyduje się na kredyt w banku, a 15 proc. przedsiębiorców planujących założenie własnego biznesu korzysta z pomocy rodziny lub przyjaciół. W poszukiwaniu środków na finansowanie swojej działalności warto rozejrzeć się również za dostępnymi dotacjami unijnymi, które każdego roku przydzielają odpowiednie instytucje państwowe.
Powszechnie wiadomo, że ponad 30 proc. wartości polskiego PKB jest wytwarzana przez najmniejsze podmioty na rynku. W sektorze mikroprzedsiębiorstw zatrudnienie znajduje zdecydowana większość społeczeństwa. Od rozwoju właśnie tego sektora zależy kondycja polskiej gospodarki.
Fundacja Kronenberga od 9 lat promuje dobre przykłady działań gospodarczych poprzez Konkurs Mikroprzedsiębiorca Roku. Obecnie trwa nabór zgłoszeń do tegorocznej edycji. Zgłoszenia można dokonać poprzez specjalny formularz umieszczony na stronie Fundacji Kronenberga.
Tomasz Pol – dyrektor pionu zarządzania produktami w Citi Handlowy
Fot. Getty Images