2. Ustal godziny pracy
Wiem, że to trudne. Własna firma to coś więcej niż praca, to gotowość do ciągłego podejmowania wyzwań i szybkiego reagowania w zmieniających się okolicznościach. Nie daj sobie jednak wmówić, że powinieneś być dostępny dla innych 24 godziny na dobę.
Najlepiej od razu ustal i poinformuj o tym innych, że pracę wykonujesz w godzinach funkcjonowania firmy. Kontakt z Tobą poza godzinami pracy dopuszczalny jest tylko w sprawach pilnych.
Choć nie zawsze się to uda, próbuj nie pracować „po pracy”, a przynajmniej nie traktuj zajęć biznesowych, które wykonujesz po godzinach, jako pilniejszych od zajęć domowych i czasu spędzanego w gronie rodziny lub przyjaciół.
W godzinach pracy priorytetem niech będzie biznes, ale w pozostałym czasie, na pierwsze miejsce niech wysuną się sprawy prywatne.
3. Wydziel miejsce pracy
To szczególnie ważne (i trudne), gdy swoją działalność prowadzisz w domu. Nie pozwól, by sprawy domowe i firmowe się mieszały.
Najlepiej, jeśli na firmę możesz wydzielić oddzielne pomieszczenie. Jeśli to niemożliwe, wydziel przynajmniej kąt z oddzielnym biurkiem, gdzie nikt nie będzie Ci przeszkadzał. Nie siedź w tym samym miejscu w pracy i po pracy.