W ciągu 7 dni od rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, powinieneś wypełnić wnioski ZUS ZUA oraz ZUS ZZA. Szczegóły znajdziesz w ulotce (kliknij, aby ściągnąć lub zobaczyć plik PDF).
3. Zgłoszenie do VAT
Pomimo, że CEIDG skontaktuje się w Twojej sprawie z urzędem skarbowym, nie zajmie się sprawą VAT. Zgłoszenia elektronicznego do VAT możesz dokonać tylko wtedy, jeśli dysponujesz podpisem cyfrowym.
W innym wypadku, jeśli chcesz być płatnikiem VAT, musisz osobiście zgłosić się do Twojego urzędu skarbowego, wypełnić wniosek VAT-R oraz wpłacić 170 zł na konto urzędu gminy, na terenie którego znajduje się dany urząd skarbowy.
WAŻNE! Bycie „vatowcem” na początku działalności przeważnie nie jest obowiązkowe (poza ściśle określonymi wyjątkami), ale w wielu wypadkach opłaca się, ponieważ umożliwia zwrot zapłaconego podatku VAT.
Co dalej?
Jeśli nie zatrudniasz pracowników, po spełnieniu powyższych formalności możesz zamówić pieczątkę oraz udać się do banku, by założyć konto firmowe.
Więcej formalności czeka Cię, jeśli zatrudnisz pracowników. W ciągu 30 dni od zatrudnienia pierwszego pracownika powinieneś wypełnić karty zgłoszeń pracodawcy do Państwowej Inspekcji Pracy (wystarczy elektronicznie) oraz do Państwowej Inspekcji Sanitarnej (osobiście).
Pamiętaj także, że pewne rodzaje działalności mogą wymagać oddzielnych koncesji lub zezwoleń, w tym np. sanepidu i straży pożarnej.
Przeczytaj także: Nowe zasady rejestrowania firmy
Marcin Pietraszek
Fot. Getty Images