Kiedy myślisz o założeniu własnej firmy, gdy masz głowę pełną pomysłów, naturalną sprawą jest chęć podzielenia się swoimi marzeniami i nadziejami z najbliższymi. Jeśli jednak nie przygotujesz się na różnorodne opinie, szybko możesz się zniechęcić.
Niestety, jest całkiem prawdopodobne, że Twoja druga połowa, rodzice, dzieci, teściowie, czy też przyjaciele, nie podzielą Twojego biznesowego entuzjazmu. Ich opór lub próby „ściągnięcia Cię z chmur na ziemię” możesz odczuć bardzo dotkliwie.
KTO krytyjuje?
Jeśli nie będziesz przygotowany na negatywne reakcje, jeśli sam wcześniej nie będziesz wystarczająco mocno wierzył w swój pomysł, łatwo będzie doprowadzić Cię do rezygnacji. Zanim jednak się załamiesz, pomyśl o tym, jakie kompetencje mają ci, którzy Cię krytykują, aby ocenić Twoje pomysły lub predyspozycje. Co oni osiągnęli w biznesie? Jak duże odnieśli sukcesy?
Jeśli poddajesz swój biznes ocenie innych, bierz pod uwagę opinie tych, którzy mają merytoryczne podstawy do jego oceny. Dziel się swoją wizją nie tylko z rodziną, ale także z doświadczonymi przedsiębiorcami.
O radę w kwestiach biznesowych proś doświadczonych inwestorów lub doradców, a nie osoby, które całe życie pracowały na etacie, a biznesem nawet się nie interesowały. Owszem, czasem i one mogą mieć cenne uwagi, zachowaj jednak odpowiedni dystans wobec ocen takich osób – szczególnie, jeśli są to opinie skrajne i nacechowane silnymi emocjami.
CO jest krytykowane?
Druga ważna kwestia dotyczy tego, co podlega krytyce. Jeśli ktoś wyraża negatywne opinie, zwróć uwagę na to, co stanowi ich podstawę.