Przy podjęciu decyzji o otwarciu swojego biznesu sama determinacja nie wystarczy. Do przetrwania trudnych początków firmy potrzebna będzie również konsekwencja w działaniach oraz dokładne zaplanowanie poszczególnych etapów działalności.
Jedną z najczęstszych obaw podczas zakładania firmy jest brak odpowiednich kwalifikacji i predyspozycji. Dzięki szerokiemu dostępowi do specjalistycznych szkoleń i kursów organizowanych przez ośrodki wspierania przedsiębiorczości szybko możemy sobie z tym poradzić. Inną obawą jest zmiana branży na zupełnie nową.
Oczywiście doświadczenie jest ważne, ale świeże spojrzenie na dany temat często owocuje innowacyjnymi pomysłami. Dzięki temu można trafić w niszę, która do tej pory nie została zagospodarowana.
Oryginalny pomysł ułatwi nam wejście na rynek, ponieważ od samego początku nie będziemy musieli zmagać się z agresywną konkurencją.
– Nawet najlepszy pomysł bez zbadania rynku i wiedzy na temat poszczególnych grup odbiorców, może się minąć z aktualnym zapotrzebowaniem – radzi Anna Hugiel-Lazarowicz – specjalista od prawa gospodarczego, współpracujący z serwisu wfirma.pl.
Jeśli zdecydujemy się wykorzystać jeden z popularnych pomysłów na biznes, to jako np. przyszli właściciele sklepu spożywczego, powinniśmy zdawać sobie sprawę z trudności i kosztów związanych z wyróżnieniem się w branży. W początkowej fazie prowadzenia działalności może to być pracochłonne i zniechęcające.
Brak biznesplanu i konieczność jego stworzenia, to dla wielu początkujących przedsiębiorców jedna z większych przeszkód. Dlatego po podjęciu decyzji o założeniu działalności gospodarczej, warto poprosić o pomoc osoby doświadczone.
Aby samodzielnie stworzyć biznesplan, należy wyznaczyć wydatki stałe, czyli te, które firma będzie ponosić cyklicznie (np. opłaty za media, wynajem lokalu, prowadzenie księgowości).
WAŻNE! Już na tym etapie należy szukać oszczędności, uwzględniać wyłącznie niezbędne koszty i stosować najtańsze rozwiązania.
W przypadku firmy produkcyjnej lub handlowej należy założyć odpowiednio wysoką wartość kapitału obrotowego. Zapewni to przedsiębiorstwu utrzymanie płynności finansowej. Ponadto biznesplan powinien uwzględniać wydatki jednostkowe, takie jak wyposażenie firmy, zakup urządzeń technicznych.
W ostatnim punkcie należy zawrzeć przewidywane dochody, uwzględniając pierwsze, najczęściej nierentowne miesiące prowadzenia firmy.
Na początkowym etapie działalności warto skorzystać z różnego rodzaju form wsparcia małej przedsiębiorczości. Urzędy Pracy oferują jednorazowe zasiłki na zakup sprzętu, dofinansowanie tworzenia nowych miejsc pracy oraz doradztwo ekonomiczne.
Ponadto istnieje wiele programów, które inwestują w młode firmy i dobre pomysły oraz pomagają początkującym przedsiębiorcom odnaleźć się w świecie biznesu.
Forma organizacyjno-prawna przyszłej działalności to kolejna decyzja, jaką należy podjąć przed jej uruchomieniem. Ważna będzie także forma opodatkowania.
Osoby fizyczne opodatkowanie na zasadach ogólnych
– podatek progresywny – naliczany od dochodu, czyli przychodu pomniejszonego o koszty jego uzyskania
– podatek liniowy – preferowany przy dużych zyskach, bez możliwości zachowania ulg podatkowych
Osoby fizyczne opodatkowanie w sposób zryczałtowany
– ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – niskie stawki opodatkowania, bez możliwości uwzględniania kosztów uzyskania przychodów
– karta podatkowa – forma zarezerwowana dla małego handlu, gastronomii, rzemiosła i niektórych wolnych zawodów.
W przypadku, gdy działalność nie będzie prowadzona przez osobę fizyczną, ale w formie spółki handlowej, obligatoryjne będzie prowadzenie pełnej rachunkowości oraz odprowadzanie podatku dochodowego CIT. Warto zaznaczyć, że koszt prowadzenia pełnej księgowości jest zdecydowanie wyższy niż w przypadku tej uproszczonej. Tego typu forma prawna wskazana jest dla działalności o wysokim ryzyku finansowym.
Jeśli przedsiębiorca obawia się problemów związanych z prowadzeniem księgowości firmowej, warto wybrać jedną z zewnętrznych form rozliczania.
Jedną z możliwości jest księgowość internetowa, która udostępnia oprogramowanie ułatwiające samodzielne rozliczanie. Jest to stosunkowo proste i szybkie w obsłudze narzędzie, a koszt takiego rozwiązania ogranicza się często do kilkudziesięciu złotych miesięcznie.
Drugą zewnętrzną formą rozliczania jest skorzystanie z usług biur rachunkowych. Tego typu outsourcing powinni wybrać przedsiębiorcy, którzy planują rozbudowaną działalność, z dużą liczbą dokumentów rachunkowych.
Biuro nie tylko uwolni właściciela firmy od „papierkowej roboty”, ale również od odpowiedzialności za potencjalne błędy, która spada na opłacanego księgowego. Takie rozwiązanie kosztuje przeważnie kilkaset złotych.
Źródło: inplusPR
Fot. Getty Images