W przypadku sprzętu elektronicznego zdecydowanie dominują marki znane z lokalnych sklepów. Polacy najchętniej kupują produkty takich firm jak Acer, Asus, Samsung, Sony i Apple. Elektronikę Polacy sprowadzają najczęściej z rynków UE (36 proc.), Azji (23 proc.) i USA (20 proc.).
Z drugiej strony, klienci poszukujący tańszych odpowiedników dla markowych urządzeń, najchętniej wybierają sklepy azjatyckie. Jednak pod względem przywiązania do własnego rynku prześcigamy Rumunów, Węgrów, Słowaków czy Czechów, którzy częściej zaglądają do zagranicznych sklepów online w Unii Europejskiej.
Ile wydajemy na zagraniczne zakupy?
Z przeprowadzanych ankiet wynika, że najpopularniejszą kategorią oprócz „inne” (39 proc.) są dobra wirtualne (23 proc.). Następna w kolejności jest elektronika (15 proc.), ubrania (11 proc.) oraz kosmetyki i biżuteria – poniżej 10 proc.
W danych zebranych w ramach badania „Dostępność marek w Europie Środkowej i Wschodniej” PayPal najliczniej reprezentowane są skrajne wartości. Około 23 proc. pytanych nie wydaje więcej niż 100 zł, prawdopodobnie w tej kategorii dominują zakupy dóbr wirtualnych.
Zaraz potem mieści się grupa użytkowników nie wydających więcej niż 299 zł. Na tym tle dosyć wyraźnie rysuje się grupa użytkowników, którzy wydali 900 zł i więcej. W innych krajach regionu, ostatnia grupa jest jeszcze większa – 26 proc. na Węgrzech, 33 proc. w Czechach i aż 39 proc. w Rumunii i na Słowacji.
Wykształceni kupują chętniej
Średnia wieku osób kupujących online za granicą to ok. 35 lat. 57 proc. ankietowanych legitymuje się wykształceniem średnim lub wyższym. Wieś reprezentuje zaledwie 13 proc. badanych. Ponad połowa respondentów mieszka w małych lub średnich miastach, a 33 proc. badanych to mieszkańcy największych aglomeracji. W 2012 r. prawie jedna trzecia ankietowanych kupowała na rynkach zagranicznych przynajmniej 1-2 razy na trzy miesiące.
Rzadziej niż raz w roku za granicą kupowało tylko 17 proc. pytanych. Większość, aż 93 proc. kupujących za granicą, to osoby dobrze obeznane z internetem, korzystające z niego dłużej niż pięć lat.
Wnioski oparto o badanie PayPal „Dostępność marek w Europie Środkowej i Wschodniej” przeprowadzone wśród 12 tys. użytkowników serwisu z Polski, Czech, Słowacji, Rumunii i Węgier.
Fot. Getty Images