Wśród marek chętnie kupowanych za granicą są zarówno np. Adidas czy Casio, o wyborze których decyduje cena, jak i drogie marki niszowe, których w Polsce jeszcze nie ma.
– Dwa najciekawsze wnioski raportu to rosnąca liczba niewielkich transakcji (do 100 zł) za granicą oraz Azja jako destynacja zakupowa – mówi Damien Perillat, szef PayPal w Europie Środkowej i Wschodniej.
– Niewielkie transakcje były dotychczas zarezerwowane raczej dla lokalnego rynku. Zmiana wskazuje na rosnące zaufanie do zakupów niezależnie od miejsca zamieszkania sprzedawcy. Transakcje niskiej wartości w internecie świadczą również o dojrzałości rynku.
Wydawanie niskich sum oznacza z jednej strony, że oswoiliśmy internet jako miejsce codziennych, mniej istotnych zakupów. Z drugiej, niewielkie sumy oznaczają, że konsumenci decydują się na zakup dóbr wirtualnych takich jak muzyka, gazety czy gry.
– Drugi trend to rosnąca rola Azji w zakupach internautów. Tu także uwidacznia się rosnące zaufanie do kontrahentów niezależnie od barier kulturowych i geograficznych. Na zakupy w Azji, zależnie od kategorii, decyduje się średnio 25 proc. konsumentów w Polsce i w regionie – dodaje Perillat.
Prawie połowa polskich respondentów (44 proc.) kupuje w zagranicznych sklepach, głównie ze względu na atrakcyjniejszą cenę. Pod tym względem nie odbiegamy od pozostałych krajów regionu.
Drugim najważniejszym powodem wyboru sklepu online z innego kraju jest brak danej marki lub odpowiedniego modelu na krajowym rynku. Prawie 28 proc. badanych nie znalazło poszukiwanego produktu w Polsce, a 14 proc. w poszukiwaniu konkretnej wersji udało się na wirtualne zakupy za granicę. Pod tym względem widać znaczące podobieństwo pomiędzy rynkami Polski, Słowacji, Czech, Rumunii czy Węgier.
Niszowe produkty kupujemy w UE i Azji
Badani użytkownicy z Polski w zdecydowanej większości (ponad 68 proc.) wykazują przywiązanie do marek znanych z polskich sklepów – takich jak Armani, Calvin Klein, Chanel, Dior czy Hugo Boss. Niszowe produkty takich marek jak Jack Black, Kanebo czy Asos wskazało 32 proc. badanych.
Wśród znanych marek ubrań kupowanych online za granicą prym wiodą Levis, Adidas, Calvin Klein czy Tommy Hilfiger. Polacy kupujący ubrania w zagranicznych sklepach internetowych, najchętniej wybierają rynki UE, głównie angielski i niemiecki (36 proc.), USA (26 proc.) i Azji (19 proc.).
W kategorii ubrania, polscy użytkownicy wykazali się dużą kreatywnością wybierając alternatywne marki takich producentów jak Nook, Japan Style, Desigual czy ASOS. Marki nie wskazane przez PayPal w badaniu wybrało aż 44 proc. respondentów.