Reklama telewizorów Samsung wprowadzała w błąd sugerując, że jest częścią rządowej kampanii informacyjnej dotyczącej cyfryzacji telewizji. Spółka musi zapłacić ponad 2 mln zł za niedozwolone praktyki.
Postępowanie przeciwko spółce Samsung Electronics Polska zostało wszczęte w grudniu ubiegłego roku po zawiadomieniu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Dotyczyło kampanii reklamującej telewizory tego producenta, odnoszącej się do trwającego w Polsce procesu wprowadzania sygnału cyfrowego.
Spółka w komercyjnym przekazie reklamującym telewizory zawarła wiele elementów naśladujących kampanię rządową wyjaśniającą proces cyfryzacji przygotowaną przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.
Przeprowadzone postępowanie wykazało, że kampania reklamowa telewizorów Samsung, naśladując rządowe przekazy informacyjne dotyczące cyfryzacji, wprowadzała konsumentów w błąd.
Wykorzystanie elementów charakterystycznych dla akcji Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji mogło sugerować konsumentom, że komercyjna oferta Samsung jest częścią rządowej kampanii informacyjnej. W efekcie klienci mogli zdecydować się na zakup, którego nie zrobiliby, gdyby nie uzyskali mylącej informacji.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Urząd nałożył na Samsung Electronics Polska sankcję finansową – 2 mln 288 tys. zł. Określając wysokość kary, UOKiK wziął pod uwagę wycofanie kampanii z mediów natychmiast po wszczęciu postępowania.
Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Źródło: UOKiK