W życie wchodzą przepisy, które m.in. uchylają obowiązki przedsiębiorców rozpoczynających działalność wobec Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Nowe przepisy uchylają nałożony dotychczas na pracodawców obowiązek zgłaszania Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej danych dotyczących miejsca, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności oraz zmian w tym zakresie. Uchylają również przepis, który nakładał sankcję za niespełnienie tego obowiązku. Kara wynosiła od 1 tys. zł. do 30 tys. zł.
Państwowa Inspekcja Sanitarna będzie miała prawo do nieodpłatnego korzystania z danych zgromadzonych w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON) prowadzonym przez prezesa GUS, jak też do danych gromadzonych przez ZUS na koncie płatnika składek.
Zmienione przepisy Kodeksu Pracy i innych ustaw mają m.in. umożliwić nowym firmom wcześniejsze rozpoczęcie prowadzenia działalności. Będzie to możliwe dzięki skróceniu terminu wydawania przez naczelnika urzędu skarbowego potwierdzenia o nadaniu NIP z 14 do 3 dni.
– Jest to ważne w przypadku osób prawnych. Tutaj faktycznie istniała 4-dniowa różnica między osobami fizycznymi a osobami prawnymi. To zostało skrócone. Myślę, że wydolność systemów, które posiadają urzędy skarbowe i Ministerstwo Finansów, na to pozwala. To też jest w związku z tym skrócenie czasu oczekiwania na uruchomienie działalności gospodarczej – mówi Agnieszka Khouri, ekspert prawno-gospodarczy Krajowej Izby Gospodarczej.
W opinii ekspertki należy wprowadzić kolejne rozwiązania elektroniczne, które pozwoliłyby zmniejszyć ilość wizyt w urzędach.
– Brakuje szybszych procedur elektronicznych, które ograniczyłyby ilość wizyt w urzędach, pozwoliły większą liczbę danych wysyłać drogą elektroniczną i dzięki temu oznaczałyby mniejszą stratę czasu dla przedsiębiorcy – uważa.
Fot. Getty Images