Do zachowań asertywnych coraz częściej zachęca się pracowników. Ale co z szefami? Oni tym bardziej nie powinni pozwalać, by ktokolwiek „wchodził im na głowę”!
Asertywność to nie agresja. Wręcz przeciwnie. Asertywność to umiejętność wyrażania własnego zdania z szacunkiem dla siebie i innych.
Możesz, a nawet powinieneś mówić o tym, czego chcesz i czego oczekujesz, ale musisz pogodzić się z tym, że druga osoba również ma takie samo prawo i nie musi się z Tobą zgodzić.
Asertywność to rzecz niezbędna w biznesie. Przedsiębiorca nieustannie musi być przygotowany do rozmów z klientami, dostawcami, urzędnikami i pracownikami. Nie może przy tym ulegać naciskom i próbom manipulacji.
Pozytywna wiara w siebie, wyrażająca się w poczuciu posiadania prawa do wyrażenia swojego zdania, bardzo się w tych kontaktach przydaje.
Dlatego nawet wówczas, jeśli trudność sprawia Ci bycie asertywnym w relacjach prywatnych, postaraj się popracować przynajmniej nad swoją postawą w relacjach biznesowych.
Zachowania asertywne to takie, które opierają się na kilku podstawowych zasadach:
1) Masz prawo do podejmowania własnych wyborów i decyzji, dopóki nie naruszają one praw innych osób.