Tymczasem polscy menedżerowie często poddają się presji korporacji, które oczekują od nich lepszych wyników za wszelką cenę. Szybkie tempo życia i surowe wymagania dają skutki w postaci trudności w utrzymaniu odpowiedniego balansu pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym.
– Wielu moich klientów stawia sobie warunki, mówiąc: „jak już zostanę kierownikiem działu, będę mieć więcej czasu dla rodziny”, albo, co gorsza „odpocznę na emeryturze”. Tymczasem lata lecą a pracy tylko przybywa – zauważa Bartosz Zieleźnik. – Paradoksalnie, to właśnie ludzie, którzy zaczynają i kończą pracę o czasie, pracują wydajniej, są szczęśliwsi, prowadzą pełniejsze życie, które z kolei daje im motywację do tego, aby pracować na maksimum swoich możliwości.
Czy ta inwestycja się zwraca?
Choć na rynku panuje coraz większa konkurencja, ceny coachingu nie należą do najniższych. Ceny od kilkuset złotych wzwyż za spotkanie odstraszają szczególnie te osoby, które miałyby sfinansować ten proces z własnych środków.
– Myślę, że każdy w dzisiejszych czasach znajdzie coaching na swoją kieszeń – uważa Grażyna Słomska. – Zakup ten można potraktować jak każdy inny, z wszystkimi konsekwencjami np. wyboru czegoś bardzo taniego. Warto jednak zwracać uwagę na to, jaką jakość oferuje coach za podaną cenę – dodaje i podpowiada, aby przed wyborem odpowiedniego coacha zapoznać się z jego referencjami.
Zdaniem Bartosza Zieleźnika, cena sesji z dobrym coachem biznesu jest wysoka, gdyż produktem docelowym całego procesu są długotrwałe zmiany, mające wpływ na całe życie klienta. Firmy, które wprowadzają coaching, notują wyższe zyski, bo pracownicy wykazują się większą kreatywnością, motywacją i asertywnością. Organizacje te szybciej się uczą i lepiej wykorzystują informacje zwrotne.
Co powiedzieć sceptykom?
Co jednak można powiedzieć sceptykom, którzy nie są przekonani, że coaching jest dobrym rozwiązaniem?
– Ja bym się nie upierał, że coaching na pewno jest dla nich – mówi warszawski coach z 4GROW. – Tworzenie długofalowej indywidualnej (czyli w pełni dopasowanej do potrzeb klienta) strategii efektywności to praca często na parę miesięcy. Czasami szybciej i efektywniej jest dać komuś gotowe narzędzie. Np. jeśli ktoś ma problemy z asertywnością, a kompletnie nie zna technik, to można rozważyć, czy na daną chwilę nie lepszym rozwiązaniem byłoby szkolenie, czy trening asertywności – twierdzi Mateusz Dąbrowski.
Coaching to przede wszystkim praca z osobistymi zasobami, odkrywanie w sobie potencjału i talentu, a tego trzeba samemu chcieć. Osoby, które np. znajdują się na rozdrożu ścieżki swojej kariery bądź szukają pracy, mogą wiele zyskać korzystając z usług coacha. To właśnie im coaching szczególnie warto polecić.
– Jeśli ktoś zastanawia się nad takim rozwiązaniem, to już wstąpił na drogę coachingu. Coaching wziął się właśnie z potrzeby znajdowania odpowiedzi na ważne pytania. Resztę widać w badaniach potwierdzających skuteczność tej metody, np. w badaniach PwC wykonywanych rokrocznie dla International Coach Federation – mówi Grażyna Słomska.
– Sam fakt, że wielu coachów prowadzi pierwszą sesję za darmo, daje sceptykom spore pole manewru. Wystarczy umówić się na spotkanie, żeby zobaczyć na czym to polega – radzi Bartosz Zieleźnik.