Jakie umiejętności, cechy, wykształcenie są potrzebne, by poradzić sobie z poszczególnymi zadaniami? Czy któryś z Twoich pracowników jest już odpowiednio do nich przygotowany?
Być może oceniasz swoich pracowników bardzo krytycznie. To możliwe szczególnie wtedy, gdy dotychczas zarządzałeś firmą wydając polecenia i wymagając, by pracownicy ściśle się im podporządkowywali. Jeśli nie pozwalałeś im się wykazać, możesz nawet nie wiedzieć, jaki potencjał w nich drzemie.
WAŻNE! Przemyśl, w jaki sposób mógłbyś nauczyć wybrane osoby prawidłowego wykonywania ich obowiązków. Nikt nie umie wszystkiego od razu. Zadbaj o odpowiednie przeszkolenie.
Weź także pod uwagę kwestie motywacji i kontroli. Pracownik powinien być zachęcany do samodzielności, inicjatywy i pełnego zaangażowania w wykonywanie nowych obowiązków.
Jednocześnie powinieneś mieć możliwość sprawdzenia, jak dana osoba radzi sobie z daną pracą oraz ukierunkowania jej, jeśli potrzebne będą zmiany. Nie powinno jednak przybierać to postaci „stania nad głową” pracownika, ale zlecenia konkretnych zadań i rozliczania z efektów.
Gdy będziesz widział postępy, deleguj nie tylko zadania, ale i uprawnienia. Jeśli pracownik otrzyma nie tylko więcej zadań, ale i więcej odpowiedzialności, możliwe, że stanie się bardziej zaangażowany w sprawy firmy.
Dzięki temu Ty zyskasz więcej czasu na sprawy najistotniejsze, a Twoja firma wejdzie na wyższy poziom organizacji.
MP
Fot. Getty Images