Nawet, jeśli Twój biznes nie opiera się w bezpośredni sposób na relacjach z ludźmi, pamiętaj, że kontakty z innymi zawsze są ważne. Oto, co możesz zrobić, by lepiej wykorzystać tkwiącą w nich moc.
Bez względu na to, czym się zajmujesz, kontakty z ludźmi zawsze będą stanowiły podstawę Twojego biznesu. Nawet, jeśli działasz w branży internetowej, zarówno Twoimi dostawcami, jak i odbiorcami zawsze są żywi ludzie. Nawet, jeśli reprezentują bezosobowe korporacje, to i tak decyzję o współpracy podejmują konkretne, żywe osoby. Dlatego sytuacja finansowa Twojego przedsiębiorstwa zawsze w dużym stopniu będzie zależała od relacji.
Co możesz zrobić, by Twoje relacje interpersonalne były bardziej owocne?
Odpowiadaj na maile
Jeśli potencjalny klient przysyła e-mail z zapytaniem, na pewno nie powinieneś go zignorować i to nawet wtedy, jeśli pytanie wydaje Ci się dziwne lub skierowane pod niewłaściwy adres. Postaraj się nie spalić żadnej szanty na kontakt. Dopytuj, wykazuj zainteresowanie, zachęcaj do podtrzymywania kontaktu teraz lub w przyszłości. Dbaj o wrażenie osoby pomocnej, z którą znajomość może się prędzej lub później przydać.
Rozmawiaj z ludźmi
Tym bardziej dotyczy to relacji telefonicznych i na żywo. Czasem warto opuścić swoją strefę komfortu, by dowiedzieć się więcej o swoim rozmówcy.
Możesz być zaskoczony, jak wiele może z tego wyniknąć. Ktoś, kto pozornie nie jest zainteresowany robieniem z Tobą interesów, może znać kogoś, komu przydać może się Twoja oferta. Ale nie dowiesz się tego, jeśli ciągle będziesz stał z boku. Jeśli będziesz otwarty na kontakty z innymi, okazje same zaczną Cię znajdować.
Nie zapomnij także o rozmowach z tymi ludźmi, których już znasz. Pracownicy, kontrahenci, klienci – wszyscy oni pomogą Ci rozwinąć Twój biznes, jeśli tylko wsłuchasz się w ich głosy.
Połącz wrażliwość z gruboskórnością
Tak naprawdę skorzystanie z tych rad nie jest tak do końca proste. Osoby wrażliwe potrafią co prawda okazać innym bardzo wiele empatii, mogą zadawać wiele pytań i zacieśniać więzi, mogą jednak obawiać się odtrącenia. Może to zniechęcać je do nawiązywania nowych kontaktów.
Z kolei tzw. osoby gruboskórne z łatwością rozpoczynają rozmowy i podtrzymują kontakt, ale słabo reagują na oddźwięk ze strony swych rozmówców. Miewają problemy z odebraniem subtelnych sygnałów świadczących o tym, że osoby te właśnie zaczynają być uważane za irytujące lub nachalne.
Jak zwykle ideałem będzie złoty środek. Warto kontrolować swoje zachowanie i badać, jak druga strona reaguje na to, co mówimy bądź robimy, by na tej podstawie wprowadzić do rozmowy zmiany. Nie należy jednak z góry unikać kontaktu z obawy przed odrzuceniem.
Bądź wytrwały
Próbuj, próbuj, próbuj… Networkingu, jak prawie każdej innej rzeczy, można się nauczyć. Nawet jeśli kilka rozmów skończy się nieprzyjemnie, nie rezygnuj. Każdy kontakt może Cię czegoś nauczyć, dlatego staraj się traktować rozmowy niczym lekcje. Obserwuj przy tym siebie, by zauważyć dokonane błędy, ale i postępy.
Jeśli jesteś wobec innych miły i masz dobre intencje, nie obarczaj siebie poczuciem winy, gdy dana relacja okaże się ostatecznie nieprzyjemna. Odpowiadasz tylko za to, co robisz Ty sam. Staraj się więc w przyjemny dla innych sposób nawiązywać i rozwijać swoje kontakty, ale jednocześnie nie oczekuj, że absolutnie każda relacja rozwinie się w taki sposób, jaki sobie życzysz.
Wkalkuluj to w koszty i idź dalej.
Marcin Pietraszek
Fot. Getty Images