Jeśli chcesz być prawdziwym liderem dla swoich pracowników lub osiągać doskonałe efekty w jakiejkolwiek dziedzinie opartej na kontaktach z ludźmi, dużo będzie zależało od Twojej inteligencji emocjonalnej.
Pojęcie „inteligencji emocjonalnej” upowszechnił amerykański psycholog Daniel Goleman, który rozumie pod nim zdolność rozumienia siebie i własnych emocji, kierowania nimi i kontrolowania ich, umiejętność motywowania siebie, empatię oraz zdolności o charakterze społecznym.
WAŻNE! Inteligencja emocjonalna (EQ), uzupełnia tę umysłową (IQ). W biznesie nie obędziesz się ani bez jednej, ani bez drugiej.
Inteligencja umysłowa odpowiedzialna jest za Twoją zdolność logicznego myślenia, uczenia się, wyciągania wniosków. Dopóki działasz całkowicie samodzielnie, może Ci ona wystarczyć.
Prędzej czy później nadchodzi jednak ten moment, w którym potrzebujesz sprzedać produkt, zatrudnić pracowników lub podjąć współpracę biznesową. A wówczas nawet osoba z rekordowo wysokim poziomem IQ nie poradzi sobie, jeśli nie użyje swojego potencjału emocjonalnego.
Zdolności społeczne, podobnie jak inteligencja, częściowo uwarunkowane są genetycznie. Nie oznacza to jednak, że w ciągu całego życia nie można ich rozwijać. Wydaje się to szczególnie łatwe w odniesieniu do inteligencji emocjonalnej, ponieważ może się ona przekształcać poprzez interakcje z innymi osobami. Mając więc wiedzę teoretyczną oraz próbując zastosować ją w relacjach z pracownikami, znajomymi lub kontrahentami, możesz rozwijać swoje emocjonalne umiejętności na każdym z pięciu obszarów opisanych poniżej.
Samoświadomość. Skuteczny lider powinien być świadomy swoich myśli, uczuć i emocji. Ważne jest, byś wiedział, dlaczego zachowujesz się w taki, a nie inny sposób i jak Twoje zachowanie może wpływać na innych ludzi.
Samokontrola. Dzięki samoświadomości lider zyskuje lepszą samokontrolę, a dzięki samokontroli może panować nad swoimi emocjami i działaniami. Jeśli zależy Ci na postępowaniu zgodnym z założonymi celami, samokontrola ułatwi Ci to, byś np. nie rozdrabniał się na sprawy, które nie mają szczególnego znaczenia dla założonych celów. To oczywiście także umiejętność utrzymywania na wodzy silnych, destrukcyjnych emocji oraz wstrzymywania się z pochopnymi sądami.
Motywacja. Zanim będziesz kierował innymi ludźmi, Ty sam powinieneś znaleźć w sobie zapał i motywację do pracy. To, co robisz, musi Cię interesować, musi być ważne dla Ciebie i to nie tylko z powodów finansowych. Ważna jest zdolność do utrzymywania długotrwałej motywacji do zajmowania się danym projektem.
Empatia. Wciąż niedoceniana, choć niezwykle ważna. Jeśli pracujesz z ludźmi, powinieneś rozpoznawać i rozumieć ich emocje. Tylko potrafiąc identyfikować się z innymi, będziesz w stanie przekonać ich do swoich pomysłów. Musisz też być w stanie pracować z innymi nad rozwiązaniami, które spełnią oczekiwania nie tylko Twoje, ale i całego zespołu.
Umiejętności społeczne. To ukoronowanie powyższych umiejętności – przełożenie ich na praktykę. Sprzedaż, negocjacje czy zarządzanie zespołem odbywa się w przestrzeni społecznej. Musisz więc sprawnie nawiązywać kontakty z innymi ludźmi i odnaleźć się w polu wielu wzajemnych interakcji. Gdy tworzą się grupki zwolenników i przeciwników w różnych sprawach, gdy jedni tracą, a inni zyskują swoje wpływy, gdy pojawiają się konflikty, Ty, mając wysokie kompetencje społeczne, poradzisz sobie w takim pozornym chaosie, szybko zapanujesz nad grupą i w końcu… staniesz się prawdziwym liderem.
Zacznij od samoobserwacji. Zastanów się, jak radzisz sobie w każdym z pięciu obszarów, a potem wybierz te, które wymagać będą od Ciebie najwięcej pracy nad sobą. Dopiero potem pomyśl o tym, w jaki sposób mógłbyś poprawić swoją inteligencję emocjonalną.
Marcin Pietraszek
Pisząc powyższy tekst korzystałem z artykułu Daniela Golemana pt. „Co czyni Cię przywódcą?” zawartego w książce „O przywództwie”, Ican Institute 2012