Skąpiec, Ceneo, Nokaut, a nawet Tesco praktycznie przestały istnieć w Google, co odbiło się na polskim rynku e-commerce. Nie oznacza to jednak, że sklepu nie da się skutecznie wypozycjonować.
Przeczytaj także: Google nie lubi porównywarek cen
Powodów usunięcia wymienionych stron z wysokich pozycji w wyszukiwarce Google może być kilka. Najczęściej mówi się o niezgodnych z regulaminem praktykach pozycjonerskich. Istnieją jednak sposoby na uzyskanie wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania bez narażania się na przykre konsekwencje.
Systemy Wymiany Linków (SWL) powstały po to, by poprzez generowanie dużej ilości odnośników do serwisu z zewnętrznych stron, utrzymywać jego wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Najprawdopodobniej ich nadmierne wykorzystanie było przyczyną ostatnich wydarzeń. Jednak same linki to nie wszystko.
Czynnikiem decydującym o pozycji strony internetowej jest PageRank (PR) – algorytm opracowany przez Google, służący do oceny jakości indeksowanych serwisów. Ta, prawdopodobnie najpilniej strzeżona tajemnica wyszukiwarki, bierze pod uwagę wiele czynników, które pozwalają dokonać oceny. Wśród nich znajdują się wspomniane wcześniej linki.
Pierwszy bierze wszystko
Pierwsze miejsce w Google, zwłaszcza dla sklepów internetowych oraz porównywarek cen, jest kluczowym czynnikiem, wpływającym bezpośrednio na wielkość sprzedaży. To właśnie dzięki niemu klienci najczęściej trafiają do sklepu w poszukiwaniu interesującego ich towaru.
– Prawdą jest, że bez pozycjonowania żaden serwis nie będzie w stanie utrzymać się zbyt długo na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, zwłaszcza jeśli jest on młody i stosunkowo niewielki. Właśnie z tego powodu wielu przedsiębiorców z branży e-commerce decyduje się na korzystanie z SWL-ów. Dzięki nim mogą oni w łatwy sposób i niedużym kosztem, wygenerować w krótkim czasie bardzo dużą liczbę linków zwrotnych. Nie jest tajemnicą, że Google nie popiera takich działań – mówi Jolanta Żochowska, ekspert ds. handlu internetowgo z serwisu DeCommerce.pl.
Istnieją jednak metody, które pozwalają zoptymalizować sklep na tyle, by był przyjazny wyszukiwarce i znalazł się na jednym z pierwszych miejsc w wynikach wyszukiwania. Oczywiście, duża ilość linków prowadzących do sklepu jest jak najbardziej wskazana i można je pozyskać w sposób niebędący w sprzeczności z regulaminem Google.