Z wzbudzaniem zaufania powiązane jest także wywoływanie sympatii. Postaraj się być odebranym jako osoba wiarygodna, kompetentna, ale także życzliwa i nastawiona pozytywnie wobec rozmówcy.
Zasugeruj możliwości
Gdy rozmówca jest już po Twojej stronie i rozumie Twój punkt widzenia, Twoją rolą jest wskazanie wyjścia z problemu lub wykorzystania nadchodzących okazji.
Spróbuj ukierunkować uwagę rozmówcy na preferowane przez Ciebie rozwiązania. Zmarginalizuj przy tym inne punkty widzenia.
Wywołaj emocje
Na koniec wzbudź emocje. Powiedz o tym, że np. ten straszliwy konflikt, który rozbija jedność zespołu można rozwiązać dzięki jednej, prostej decyzji. Wskaż na szansę, której wykorzystanie przyniesie firmie duże pieniądze, a pracownikowi możliwość zasłużonego wypoczynku na egzotycznej wyspie.
Emocje powinny być powiązane z proponowanym rozwiązaniem. Konflikt zostanie zażegnany, a urlop z dofinansowaniem przyznany, gdy pracownik podzieli proponowany punkt widzenia.
Cyceron wszystkie te etapy zebrał w spójną całość. Jego zdaniem odbiorcę trzeba oczarować, nauczyć (przedstawić mu sytuację i rozwiązania problemów) i poruszyć. W ten sposób łatwo będzie przeciągnąć go na swoją stronę.