Przekonywanie innych ludzi do swoich pomysłów nie jest łatwe, o czym wie pewnie każdy szef. Rozmowy z pracownikami mogą być jednak łatwiejsze, jeśli uwzględnimy w nich zasady perswazji.
Perswazja to umiejętność przekonania innych do podjęcia decyzji, jakiej oczekujemy. Chodzi więc nie tylko o skłonienie innych do wykonania określonego polecenia, ale o to, by działania te zostały podjęte z poczuciem ich słuszności.
Elliot Aronson i Anthony Pratkanis w książce „Wiek propagandy” wymieniają cztery podstawowe zasady (techniki) wywierania wpływu na odbiorców.
Narzuć kontekst
Już początek rozmowy narzuca jej kontekst. Jeśli więc zapraszasz pracownika na rozmowę, powinieneś umiejętnie przedstawić obecną sytuację. Mówienie o rzeczywistości nigdy nie jest w pełni obiektywne, wyraża bowiem czyjś punkt widzenia.
Opowiadając o tym, jak się sprawy mają, jak wygląda sytuacja firmy, co jest dla niej szansą, a co zagrożeniem, wplątujesz w to już własną interpretację. Definiujesz więc problem w sposób, który od razu umieszcza go w takim kontekście, w jakim chcesz.
Wzbudź zaufanie
Kolejnym etapem rozmowy jest wzbudzenie zaufania. Jeśli sam nie jesteś dla kogoś bardzo ważnym autorytetem, możesz powołać się na opinie ekspertów, przytoczyć badania opinii, wskazać na zdanie innych, bardzo szanowanych pracowników.