W wielu branżach pracownicy z pokolenia Y – czyli urodzeni pomiędzy rokiem ’80 a ’94 są niezbędni, ale ich zatrudnienie wiąże się z wieloma wyzwaniami dla pracodawcy.
Aż ¼ specjalistów z branży HR uważa rosnącą liczbę tych pracowników za jedno z największych wyzwań, przed jakim staną w roku 2013, wynika z badania dotyczącego branży HR zaprezentowanego 12 września przez Pracuj.pl podczas konferencji „Wyzwania HR” we Wrocławiu.
Zarządzanie oczekiwaniami pracowników z pokolenia Y było tematem sesji poprowadzonej przez Michała Szostkowskiego z Tieto Poland.
– Osoby z pokolenia Y pracują, aby zarabiać i dzięki temu móc realizować swoje pasje i rozwijać się. Oczekują – poza stałym wynagrodzeniem – także innych benefitów podnoszących ich poczucie bezpieczeństwa i stabilności: prywatnej opieki medycznej i ubezpieczenia na życie z funduszem inwestycyjnym, szczególnie doceniane jest dofinansowanie obiadów. Ważne jest też kształcenie, w tym dofinansowanie kursów językowych i studiów podyplomowych – mówił Michał Szostkowski z Tieto Poland.
W czasie konferencji zaprezentowano wyniki badania „Wyzwania HR 2013”, przeprowadzonego w lipcu tego roku przez Pracuj.pl i Interaktywny Instytut Badań Rynkowych. W badaniu wzięło udział blisko 400 pracowników działów personalnych, którzy wskazali najważniejsze zadania stojące przed ekspertami HR w nadchodzącym roku.
Aż 56 proc. respondentów za największe wyzwanie w 2013 roku w dziedzinie motywowania pracowników uznało zatrzymanie talentów w firmie i ich rozwój, 35 proc. wskazało na stworzenie talentom konkurencyjnych warunków zatrudnienia (zarobki, elastyczny czas pracy, inwestycje w ich rozwój). Tyle samo – 35 proc. wskazało jako wyzwanie tworzenie pozafinansowych pakietów motywacyjnych.
– Pokolenie ludzi młodych chce dużo przeżyć, więc – chcąc nie chcąc – stajemy się kuźnią kadr także dla konkurencji. Znalezienie i przywiązanie pracownika do firmy stało się wyzwaniem – opowiadał Piotr Rychel z Nokia Siemens Network w czasie sesji dotyczącej wewnętrznego systemu rekrutacji w Nokia Siemens Network.
– Zmieniliśmy strategię rekrutacji. Zamiast zatrudniać ludzi bezpośrednio po studiach, bez doświadczenia, zaczęliśmy szukać osób doświadczonych. Zostało to docenione przez młodych pracowników, którzy dzięki temu mieli się od kogo uczyć. Osoby, które pracowały wcześniej w innych firmach, mogły również przekonać naszych pracowników, że trawa gdzie indziej niekoniecznie jest bardziej zielona. Ta strategia okazała się skuteczna – tłumaczyła Monika Cywnar-Kępa z Nokia Siemens Network.
W panelu dyskusyjnym rozważano także wpływ kryzysu gospodarczego na branżę HR.
– Parametry gospodarcze mówią o spowolnieniu, ale rozwój następuje. Nie jest tak dynamiczny, ale wolę mówić o wyzwaniach, niż o kryzysie. W wielu branżach – np. sektorach związanych z logistyką, transportem, IT – ciągle nie ma problemu ze znalezieniem pracy – mówił Michał Szostkowski z Tieto Poland.