Pracę zostaw w pracy i nie staraj się rządzić także w domu! – doradza menedżerom trener biznesu i rozwoju osobistego z Persolog Polska.
Dlaczego partnerzy źle się dobierają?
– Często pociągają nas u innych te cechy charakteru, których sami nie posiadamy. Osoba władcza i silna wybiera sobie za partnera osobę bardziej łagodną, która działa na nią uspokajająco po powrocie z pracy do domu. Z kolei ludzie bardziej powściągliwi wybierają osoby, które wykazują się większą inicjatywą i decyzyjnością – twierdzi Artur Skucha, trener biznesu i rozwoju osobistego Persolog Polska.
Każdy rozpad małżeństwa lub związku musi się od czegoś zacząć. Okazuje się, że poważne problemy, takie jak choroba, pożar domu czy wychowanie trudnych dzieci, nie niszczą związków, a nawet przeciwnie – jeszcze je umacniają.
Partnerstwo rujnują w dużym stopniu życiowe drobiazgi: nie rozwieszenie mokrego ręcznika, nie umycie naczyń, czy nie opuszczenie deski sedesowej. Główny powód, to jednak różnice w osobowości, które determinują w jaki sposób patrzymy na otaczający nas świat. Stąd tak dużo rozwodów z powodu niezgodności charakterów.
– Partner, który dominuje w związku i często także w innych środowiskach, nie rozumie małej decyzyjności u ludzi. Z czasem irytuje go partnerka, która nie jest tak przebojowa i nawet w decyzjach dla niego mało znaczących potrzebuje jego wsparcia – twierdzi Skucha. – Poza tym partnerka, która stawia na pierwszym miejscu rodzinę, nie będzie sobie dobrze radziła z nagłymi zmianami, takimi jak na przykład przesunięcie terminu wspólnych wakacji lub wyjścia do kina z powodu ważniejszych terminów związanych z pracą – dodaje.
W obecnych czasach coraz częściej powodem konfliktów małżeńskich jest praca. I to nie brak pieniędzy, ale właśnie zbyt duże zaangażowanie się w sprawy firmy. Najczęstsze powody konfliktów w związkach związane z pracą to brak harmonii i zdrowych proporcji pomiędzy czasem spędzanym w pracy, a wolnym czasem spędzanym z partnerem, brak spełnienia zawodowego u którejś ze stron, brak szacunku do pracy lub roli życiowej wykonywanej przez partnera, próba ingerencji w to, co robi partner na zasadzie „ja wiem lepiej”, przenoszenie życia zawodowego do domu i odreagowywanie stresu.
Szef w domu
Dla osoby na stanowisku kierowniczym nowa sytuacja jest wyzwaniem i powoduje impuls do działania. Natomiast dla osoby, która jest sumiennym pracownikiem, ale na szeregowym stanowisku, takie wyzwanie może spowodować wycofanie i reakcję pasywną.