Choć kryzys w Europie odczuwany jest już od kilku lat, jak dotychczas nie dotyka on branży e-commerce. Wręcz przeciwnie! Wygląda na to, że klienci rezygnują z odwiedzania tradycyjnych sklepów na rzecz tańszych e-zakupów.
Jak wskazuje raport Forrester Research „European Online Retail Forecast: 2011 to 2016”, sprzedaż w sklepach internetowych na 17 głównych rynkach europejskich wzrośnie z 96,706 miliardów w 2011 r. do 171,957 miliardów euro w 2016 r. Roczny wzrost sprzedaży ma wynieść 12,2 proc. Według tego samego źródła, w samym 2012 r. wzrost rynku w Polsce powinien osiągnąć poziom 24 proc., co świadczy o jego wyjątkowej w skali europejskiej dynamice.
Według badań PBI wirtualne zakupy robi już ponad 6 milionów Polaków. W 2011 pieniądze w internecie zostawiło 69 proc. internautów, a e-handel wzrósł o 30 procent.
Dane te sugerują, że w Polsce wciąż jest miejsce na nowe sklepy internetowe, a na e-biznesie można dużo zarobić. Dziś jednak nie wystarczy już założyć jakikolwiek sklep i czekać na zyski. W Polsce mamy ponad 11 tys. wirtualnych punktów handlowych, a ich klienci stają się coraz bardziej wymagający, narzucając tym samym coraz wyższe standardy obsługi. Dlatego portal Bizrun.pl postanowił podpowiedzieć, co zrobić, by własny e-sklep miał szanse na sukces.
Co chcesz sprzedawać?
Zanim założysz sklep internetowy, musisz zdecydować o tym, co będziesz sprzedawał. Wybór nie powinien być przypadkowy. Najlepiej, jeśli wynika on z zainteresowań właściciela sklepu, analizy rynku oraz dostępu do towaru z danej kategorii.
– Zainteresowania właściciela sklepu są bardzo ważne, bo przecież nie rozpoczyna on biznesu z myślą o roku lub dwóch latach działalności, ale o znacznie dłuższej perspektywie – podkreśla Marcin Pietraszek, ekspert portalu Bizrun.pl, autor książki „Sprytny biznes. Załóż i rozwijaj małą firmę w Polsce”. – Jeśli nie będziesz lubił tego, co robisz, nie zechcesz pewnie także pogłębiać swojej wiedzy w danym obszarze, a przez to trudno Ci będzie konkurować z pasjonatami, którzy w swoje biznesy włożą nie tylko pieniądze, ale i osobiste zaangażowanie – dodaje.
Dlatego po pierwsze – wybierz taką branżę, którą znasz, lubisz i co do której przypuszczasz, że nie znudzi Ci się nawet wtedy, gdybyś miał się nią zajmować do końca życia.
Po drugie – sprawdź, czy w danej kategorii produktowej nie panuje zbyt duża konkurencja. Dobrze zrobisz, jeśli znajdziesz dla siebie niszę. Możesz to osiągnąć nie tylko sprzedając unikalne produkty, ale również w oryginalny sposób komponując ofertę. Np. tradycyjnie mapy kupujemy w księgarniach, okulary przeciwsłoneczne w sklepach z odzieżą, a plecaki w sklepach z torbami. Możesz jednak stworzyć sklep dla podróżnika, w którym będzie można kupić od razu wszystkie rzeczy przydatne podczas każdego wyjazdu.
Po trzecie – potrzebni ci są dostawcy. Ponieważ w sieci kwestia ceny jest istotniejsza niż w sklepach tradycyjnych, powinieneś od razu rozeznać się, w jaki sposób mógłbyś pozyskiwać towar od dystrybutorów lub producentów oraz jakie rabaty będą mogli Ci zaproponować. Chodzi o sprawdzenie, czy po zakupie towaru i dodaniu marży, Twoja oferta będzie co najmniej równie atrakcyjna jak w innych sklepach oferujących te same produkty.