Nie potrzebujesz tabunów rekruterów ani testów psychologicznych, aby wybrać najlepszego z kandydatów, którzy zgłosili się do Twojej firmy. Do rozmowy kwalifikacyjnej powinien się jednak przygotować nie tylko kandydat, ale i pracodawca.
Rozmowa powinna służyć temu, aby sprawdzić i rozwinąć informacje, którą otrzymałeś od kandydata na piśmie. Pozwoli Ci też ona zdobyć minimalną wiedzę o tym, jaką osobą jest człowiek, który chce pracować w Twojej firmie.
Zacznij od przeanalizowania otrzymanych aplikacji. Sprawdź czy są zgodne z wymaganiami określonymi np. w zamieszczonym przez Ciebie ogłoszeniu. Wybierz tylko te CV, które spełniają określone kryteria. Z ich autorami umów się telefonicznie na rozmowę.
Przed spotkaniem określ zakres swoich pytań. Nie musisz wszystkich kandydatów pytań dokładnie o to samo, ale tematyka powinna być bardzo zbliżona – tylko tak będziesz mógł rzetelnie porównać między sobą różne osoby.
WAŻNE! Część pytań możesz przygotować w formie testu. Dzięki temu będziesz mógł porównać odpowiedzi różnych kandydatów na te same pytania. Zadbaj jednak, by cała rozmowa nie przypominała egzaminu.
Staraj się wprowadzić na tyle swobodną atmosferę, by kandydat chciał o sobie mówić. Postawienie go w sytuacji stresu, choć takie podejście preferują niektórzy rekruterzy, przy większości stanowisk nie będzie odpowiednie. Mogłoby to prowokować kandydata do ukrywania ważnych informacji o sobie z obawy przed Twoją reakcją.
Podczas rozmowy powinieneś mieć przed sobą CV kandydata i notatnik. Pamięć ludzka jest zawodna i możesz być pewien, że po rozmowie nie będziesz pamiętał kilku istotnych szczegółów, które należało od razu zapisać.
Po kilku pytaniach rozluźniających (np. „czy bez problemu pan do nas dojechał?”), można przejść do analizy CV i listu motywacyjnego (jeśli był wymagany). Warto dopytać o to, co w CV niejasne, a także o sprawy w nim pominięte (np. brak zatrudnienia w danym okresie).